پنجشنبه، اسفند ۱۰، ۱۳۹۱

سود نجومی کنسرن فولکس واگوُن VW

 
 
منبع: روزنامه آلمانی زود دویچه چایتونگ Süddeutsche Zeitung
ترجمه:  اکبر تک دهقان
9 اسفند 1391- 27 فوریه 2013
 
بزرگترین شرکت تولید کننده اتوموبیل در اروپا، در سال گذشته 22 میلیارد یورو سود کسب کرده است- بیش از همه دوره های گذشته. دلیل این رکورد در کسب سود، تأثیر عوامل ویژه اعلام شده است. با اینحال، این کنسرن سهامداران خود را سرخورده میکند. بهای شاخص سهام آن در بورس پایین می آید.
 --------
برای شرکت فولکس واگوُن *1، سال 2012  حقیقتاً سال رکورد بود. بزرگترین شرکت اتوموبیل سازی اروپا، به آن میزانی اتوموبیل بفروش رساند، که تاکنون هرگز قادر نشده بود. درآمد رئیس کنسرن مارتین وینترکُرن Martin Winterkorn هم میتوانست به سطح رکورد تازه ای بالغ گردد، اگر کنسرن، آن را از ترس خشم بیسابقه [کارگران] که بوجود آمده بود، بعداً کاهش نمیداد. این کنسرن حال از رکورد سود سال گذشته خود بمیزان 21.9 میلیارد یورو و علیرغم بحران یورو و هزینه های سرمایه گذاری میلیاردی، خبر میدهد.*2 این رقم، افزایشی معادل 38.5% را نسبت به سال قبل نشان میدهد. به این ترتیب، شرکت فولکس واگوُن VW، رکورد سود سال گذشته خود بمیزان 15.8 میلیارد یورو را، پشت سر میگذارد. 
 
به اعلام  این کنسرن پس از یک نشست شورای نظارت آن، سود ناخالص فولکس واگوُن Der Vorsteuergewinn نسبت به سال گذشته بمیزان 2% افزایش یافته، به سطح 11.5 میلیارد یورو بالغ گشت.*3 پیش از این در سال 2011، بدلیل تأثیر عوامل ویژه در ترازنامه سالانه با حجم نزدیک به 16 میلیارد یورو، این شرکت سودی کسب کرد، که هیچ شرکت آلمانی پیش از آن بدست نیاورده بود.*4 بخش اعظم سود کنونی کنسرن فولکس واگوُن، البته از طریق ارزش گذاریهای مجدد ناشی از خرید شرکت اتوموبیل سازی پورشه بوجود آمده اند- در واقع این بخش از سود، تنها بر روی کاغذ وجود دارد.
 
در سال 2012، این بزرگترین شرکت تولید کننده اتوموبیل در اروپا، برای اولین بار قادر شد، در سراسر جهان بیش از 9 میلیون اتوموبیل بفروش برساند. مجموع فروش شرکت در سال فوق، با افزایشی معادل یک پنجم به میزان 192.6 میلیارد یورو ترقی کرد. به این کنسرن همچنین، 8 مدل اتوموبیلهای شخصی، کامیونهای ام- آ - ان MAN و اسکانیا Scania و موتورسیکلت دوکاتی Ducati تعلق دارند.
 
علیرغم اعلام شرکت فولکس واگوُن پیرامون سود آن در سال 2012، قیمت سهام آن در بازار بورس ناگهان سقوط کرد: ارزش اوراق بهادار شرکت اتوموبیل سازی فوق حتی موقتاً تا سطح 6.4% به میزان 163.60 یورو که در دو ماه و نیم گذشته بی سابقه بود، سقوط کردند. دلیل آن: تقسیم سود میان سهامداران  Die Dividende، از میزانی که انتظار میرفت، کمتر بود. به اعلام یک تاجر بورس، سود هر سهم ممتاز به میزان 3.56 یورو بالغ گشت *5، که البته بالاتر از قیمت سال گذشته یعنی 3.06 قرار گرفت. بسیاری اما انتظار داشتند، که سودی به میزان 3.86 یورو به هر سهم ممتاز پرداخت شود. *6
 
با توجه به افزایش بسیار زیاد سود، شرکت فولکس واگوُن سیستم پرداخت حقوق به مدیران خود را تغییر میدهد، تا دوباره در مرکز بحثی در انتقاد به سطح بالای پرداختهای آن به مدیران واقع نشود. رئیس شرکت وینترکرن Winterkorn بایستی برای سال گذشته، مبلغ 14.5 میلیون یورو کسب کند- طبق قراردادهای او با شرکت، او مجاز به دریافت بیش از 20 میلیون یورو در سال گذشته بود. رئیس کنسرن فولکس واگوُن، همچنان بیشترین درآمد را در میان همقطاران خود در اروپا دارد.*7
 
 
 -----------------------
توضیحات مترجم
 
*1- شرکت فولکس واگوُن در سال 1937 تأسیس شده است. این شرکت بجز شرکتهای متعدد تابع آن، طبق آمار سال 2011، دارای 100000 شاغل بوده است. در اروپا تقریباً از هر 5 اتوموبیل شخصی، یک اتوموبیل متعلق به این شرکت است.
 
در سال 2011 شرکت فولکس واگوُن با 159.3 میلیارد یورو فروش، برای اولین بار از شرکت ژاپنی تویوتا و شرکت آمریکایی جنرال موتور پیش افتاده، مقام  اول را در جهان بخود اختصاص داد. البته از نظر میزان اتوموبیلهای فروخته شده، همچنان شرکت آمریکایی جنرال موتور در مقام اول جهانی قرار داشت.  فولکس واگوُن در سال 2012 بمیزان 20% بیش از سال گذشته، در سراسر جهان اتوموبیل فروخته است. البته این امتیاز واقعی آن در این سال نسبت به تویوتا و جنرال موتور بوده است.
 
کارشناسان بازار اتوموبیل پیش بینی میکنند، در سال 2013، کنسرن ژاپنی تویوتا با تولید 9.50 میلیون، فولکس واگوُن با تولید 9.35 میلیون و جنرال موتور با تولید 8.15 میلیون اتوموبیل، مقامهای اول تا سوم جهانی را از نظر تعداد اتوموبیلهای تولید شده کسب خواهند کرد.
 
*2- این سودی است، که در دفاتر شرکت و پس از برخی افزایشهای ناشی از خرید کامل سهام پورشه توسط فولکس واگوُن، که قیمت سهام بعهده گرفته شده از سوی فولکس واگوُن را ترقی داده، همچنین فروش و سود بالای پورشه  در سال 2012 کسب شده است. یعنی هنوز ربطی به "سود عملیاتی" خود فولکس واگوُن در سال مورد بحث ندارد.
 
در موضوع افزایش فروش کل کنسرن فولکس واگوُن به 192.6 میلیارد یورو در سال 2012، افزایش بازهم بیشتر سهام فولکس واگوُن در شرکت کامیون سازی ام – آ- ان MAN و خرید بقیه سهام شرکت اتوموبیل سازی پورشه هم نقش مهمی ایفا کردند. شرکت فولکس واگوُن، اطلاعات نهایی پیرامون ترازنامه سال 2012 خود را در ماه مارس منتشر خواهد ساخت. از آنجا که سود ناشی از تأثیر عوامل ویژه خود این مؤسسه، دیگر در سال 2013 وجود نخواهد داشت، از این رو کارشناسان برای ترازنامه سال 2013 فولکس واگوُن، با کاهش مجموع سود شرکت حساب میکنند.
 
شرکت اتوموبیل سازی پورشه در سال 2012 به مجموع فروش رکورد خود یعنی 10.9 میلیارد یورو دست یافت، که 1.49 میلیارد آن به سود خالص مربوط است. این میزان سود در تمام تاریخ این شرکت وجود نداشته است. از این رو این شرکت سود قابل تقسیم میان سهامداران  Die Dividende خود را در سال 2012، بمیزان 50 سنت افزایش داده، به سطح 3.50 یورو برای سهام عادی و 3.56 یورو برای سهام ممتاز رساند. در مجموع معاملات شرکت پورشه در سال 2012، به ازای 1 یورو فروش، 13 سنت سود کسب شده است.
 
سود اعلام شده شرکت فولکس واگوُن، یعنی 21.9 میلیارد یورو باید از سود عملیاتی مؤسسه یعنی 11.5 میلیارد کسر شود، که در این صورت، میزان افزایش سود ناشی از تجدید ارزشگذاری سهام خریداری شده پورشه توسط فولکس واگن بدست می آید. این رقم یعنی 10.4 میلیارد یورو، امتیاز و تبلیغ بزرگی برای فولکس واگوُن در مقایسه با تویوتا و جنرال موتور است. کارکرد دیگر آن معرفی این کنسرن در سطح جهان بمثابه مؤسسه نیرومند و از این طریق، تبدیل آن به انتخاب اول یک خریدار ساده اتوموبیل در مقایسه با تویوتا و جنرال موتور- که شامل رقیب قدیمی آن یعنی اوپل OPEL در آلمان، اروپا و آمریکا هم میگردد-، میباشد.
 
فولکس واگوُن، طی دو سال اخیر، مرتباً سود عظیمی ناشی از تجدید ارزشگذاری قیمت سهام پورشه در نزد خود در محاسبات ترازنامه سالانه وارد میکند. این اقدام، تا چه میزان با ارزش واقعی سهام پورشه و تا چه میزان با رقابت شدید آن  طی سالهای اخیر برای سبقت گرفتن از تویوتا و جنرال موتور مربوط است، حقیقتاً کشف ساده ای نیست- از آنجا که این کنسرن اطلاعات دقیقی در این رابطه را منتشر نمیسازد.
 
*3- سود 11.5 میلیارد یورو، سود واقعی و عملیاتی شرکت فولکس واگوُن، یعنی پیش از مالیات و هزینه های بهره های بانکی در سال گذشته است. یعنی در واقع، این کنسرن، از فروش واقعی خود در سال گذشته تنها  بمیزان 2% بیش از سال پیش از آن، سود برده است. از همین رو هم، ارزش سهام آن در بازار بورس، علیرغم افزایش سود دفتری آن، افزایش نیافته است.
 
سود ناخالص Der Vorsteuergewinn و یا سود پیش از مالیات و بهره، همچنین سود عملیاتی Operativer Gewinn، پس از کسر همه هزینه های تولید و ترانسپورت و خدمات و فروش کسب میشود. پس از این سود، تنها باید مالیات و بهره وامها از مبلغ باقیمانده کسر شوند. از این رو، میزان سود عملیاتی، در واقع نشاندهنده سود آوری واقعی یک مؤسسه است.
 
*4- "تأثیر عوامل ویژه"، شامل تأثیر مثبت یا منفی وقایع موردی بر ترازنامه سالانه مؤسسات هستند. برای مثال به بالا بردن ارزش ذخایر راکد مؤسسه، از طریق ارزشگذاری مجدد دارایی ها [در مقاله بالا، مربوط به خرید بقیه سهام شرکت پورشه از سوی شرکت فولکس واگوُن]، یا ثبت طلبهای غیرقابل وصول یک شرکت بعنوان استهلاک، و یا پرداخت مالیاتی که باید بعداً جبران میشد و سپس نشاندن آنها در بخش بدهیهای شرکت. در تنظیم ترازنامه سالانه یک مؤسسه، این موارد بعنوان هزینه ها و یا درآمدهای فوق العاده منعکس میگردند. نقش این عوامل ویژه در ترازنامه یک مؤسسه، معمولاً بطور کوتاه مدت و غیرقابل پیش بینی ظاهر میگردند. سه مثال در این رابطه:
 
مثال 1: در سال 2013 از طریق "تأثیر عوامل ویژه"، ترازنامه شرکت A بهتر خواهد شد: با فروش سهام این شرکت در مؤسسه B، درآمدی معادل 100 میلیون یورو به داراییهای آن اضافه شده، که در ترازنامه سالانه لحاظ خواهند شد.
 
مثال 2: شرکت C در سه ماهه اول سال 2013، انتظار وضعیت بهتری را دارد. این از طریق "تأثیر عامل ویژه" افزایش مالیات بر ارزش افزوده، به این طریق دریافت مبلغ بیشتری از مصرف کننده گان کسب خواهد شد.
 
مثال 3: بدون "تأثیر عامل ویژه" کاهش قیمت انرژی، درآمدهای شرکت D حامل یک حساب منفی به میزان 4.7 میلیون یورو میگردید.
 
*5- "سهام ممتاز" یک شرکت سهامی، سهامی هستند، که دارنده گان آنها معمولاً دارای حق رأی در مجمع عمومی سالانه سهامداران مؤسسه نیستند. بعنوان اقدامی جبران کننده اما، آنها دارای سهم بیشتری از سود مؤسسه نسبت به سهامداران عادی هستند. همچنین دارنده گان سهام ممتاز، برای دریافت سود از درآمدهای یک شرکت حق تقدم داشته، در شرایط ورشکستگی مؤسسه نیز، قبل از دیگران، طلبهای این گروه از سهامداران پرداخت میشوند. در برابر "سهام ممتاز"، "سهام عادی" قرار دارند. دارنده گان سهام عادی، در مجمع عمومی سالانه سهامداران صاحب حق رأی هستند.
 
*6- عدم تقسیم سودی به سهامداران- آنطور که انتظار میرفت-، احتمالاً به این معنا است، که این مؤسسه بخشی از سود کسب شده واقعی را هنوز برای هزینه کردن در امور دیگری، احتمالاً برای بهبود وضعیت شرکتهای تابعه خود نظیر پورشه، ام- آ- ان و یا اسکانیا نیاز داشته، نمیتواند به پرداخت آن به سهامداران خود اقدام نماید؛ همچنین احتمالاً تحولات سیاسی و پولی در ژاپن، یعنی کشور رقیب اصلی آن تویوتا، نوعی از نااطمینانی برای آن ایجاد کرده است. عدم تقسیم سودی بیشتر به سهامداران، بطور غیرمستقیم یعنی کم ارزش شدن سهام آن! و این، خود را در کاهش قیمت سهام فولکس واگوُن، هر چند کوتاه مدت، نشان داده است. باید میزان کاهش بهای سهام این شرکت را به سطح 163.60 یورو که در نرخ منفی 6.4% نسبت به ارزش قبلی آن بازتاب یافته، با کاهش سود پرداختی به هر سهم ممتاز از 3.86  یورو پیش بینی شده، به 3.56 یورو پرداخت شده مقایسه نموده، و اولین مورد کاهش را از دومین مورد کاهش نتیجه گیری کرد. این موضوع اهمیت دارد، از آنجا که شرکت پورشه هم میان سهامداران ممتاز خود، 3.56 یورو سود تقسیم کرده است.
 
*7- مارتین وینترکرن  Martin Winterkorn از ژانویه سال 2007 در رأس شرکت فولکس واگوُن VW و همچنین از نوامبر 2009 در رأس شرکت اتوموبیل سازی پورشه قرار دارد. طی سالهای 2009 تا 2012، شرکتهای اتوموبیل سازی فولکس واگن و پورشه، که پیش از آنهم در یکدیگر شریک بودند، در هم ادغام شده اند.
 
درآمد ناخالص آقای مارتین وینترکرن Martin Winterkorn در سال 2012، از ترس مخالفت کارگران، از مبلغ 20 میلیون یورو، به مبلغ 14.5 میلیون یورو کاهش یافته است! درآمد او در سال 2011 حتی، به مبلغ 17.456 میلیون یورو بالغ گشت. هیچ مدیر شرکت بزرگ آلمانی قبل از او، اینهمه درآمد کسب نکرده بود. درآمد ماهانه رئیس شرکت فولکس واگن در سال 2012 نزدیک به 1455000 یورو محاسبه شده است. براساس قوانین مالیات کنونی در آلمان و معتبر از سال 2007، رئیس فولکس واگوُن، در بهترین حالت- یعنی اگر مجرد فرض شود، که نیست-، باید 45% از درآمد فوق را بعنوان مالیات بپردازد. در اینصورت باز هم او ماهانه حدوداً بمیزان 655000 یورو، یعنی معادل دستمزد ماهانه 600 تا 655 نفر کارگر صنعتی در آلمان در سطوح پایین درآمد- که بطور 3 شیفت، معمولاً همراه با آخر هفته ها و در شرایطی نظیر قطعه کاری عرق میریزند-، درآمد کسب کرده است.
 
آمار زیر مربوط به ساختار درآمدهای کشور آلمان در سال 2012 است. مقایسه  ساده آن با درآمد رئیس کاتولیک و معتقد به دموکراسی و بهشت و جهنم شرکت فولکس واگوُن، سطح رشد یافتگی اندیشه عدالت و عدالت طلبی در پیشرفته ترین کشورهای سرمایه داری را نشان میدهد.
 
دارنده گان درآمدهای ماهانه زیر 1100 یورو: 14.2%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 1100- 1500 یورو: 11.8%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 1500- 2000 یورو: 14.6%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 2000- 2600 یورو: 14.4%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 2600- 4000 یورو: 22.9%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 4000- 7500 یورو: 18.8%  از کل خانوارها
دارنده گان درآمدهای ماهانه 7500 یورو به بالا: 3.5%  از کل خانوارها
 
ساختار "خانوار"ها در کل جمعیت آلمان
 
سهم خانوارهای یک نفره: 39.9% از کل خانوارها
سهم خانوارهای بیش از یک نفر و بدون فرزند: 31.2% از کل خانوارها
سهم خانوارهای بیش از یک نفر و با فرزند: 28.9% از کل خانوارها  
  
-----------------------
نقش شرکتهای فولکس واگوُن و پورشه در دوران حکومت نازیها
 
مارکهای فولکس واگوُن و پورشه، امروزه از خوشنام ترین مارکهای اتوموبیل در جهان هستند. اینکه بنیانگذاران آنها، زمانی از نازیهای افراطی و یا مورد حمایت این رژیم فاشیستی بوده اند، کسی چیز زیادی از آن نمیداند؛ و اینکه اساس انباشت سرمایه و توسعه تکنولوژی و کسب موقعیت بازار کنونی آنها، به شرایط سلطه جنایتکارانه فاشیسم و تولید برای جنگ و آنهم تولید از طریق بکارگیری کارگران و اسیران جنگی مربوط است، اطلاعات زیادی منتشر نشده است.
 
در وبسایت اینترنتی ویکی پدیای فارسی و تحت عنوان "فولکس واگن"، به اطلاعاتی برمیخوریم، که نه فقط نهایت این بی اطلاعی را نشان میدهند، بلکه برای موجود بربرمنشی نظیر آدولف هیتلر هم تبلیغ مثبت صورت گرفته، او را مبتکر تولید اتوموبیل ارزان و قابل استفاده ای برای عموم مردم معرفی مینامد. مقاله زیر اما، این تولید ادعایی را تنها یک اقدام تبلیغی که هرگز هم به واقعیت نپیوست، معرفی میکند.
 
ویکی پدیای سیاسی فارسی، بنابه انبوه مدارک، تحت تسلط جریان شبه فاشیستی و ضدملی لیبرالهای راست ایرانی است. آنها در همه مقالات سیاسی و تاریخی فارسی، رد پای نفرت انگیز خود را بجای گذارده اند. در همین مورد فولکس واگوُن، متون آلمانی، انگلیسی، فرانسوی، اشاره مثبت و از موضع تأیید آمیزبه آدولف هیتلر نکرده اند. در حالیکه در متن فارسی و با نگاهی کاملاً مثبت و خوش بینانه، به این جانور وحشی بعنوان مؤسس اصلی فولکس واگوُن، آنهم در بخش اصلی معرفی خلاصه این کنسرن اشاره میشود. معلوم نیست، چگونه میتوان از یک سیاستمدار، آنهم نوع خون آشام آن، بعنوان مؤسس اصلی یک شرکت اتوموبیل سازی نام برد!
 
در زیر بخشهای اصلی مقاله ای از وبسایت آلمانی "اشپیگل آنلاین" بمنظور روشنگری پیرامون سابقه سیاسی خانواده های مالک کنسرن پورشه و فولکس واگوُن ترجمه و بعنوان ضمیمه ترجمه مقاله بالا ارائه میشود. امید که این اقدام، همچنین به بهبود فضای دموکراتیک در محیط ویکی پدیای سیاسی فارسی نیز کمک کند.
---------
سایه تاریکی بر چهره یک اسطوره
 
منبع: وبسایت اشپیگل آنلاین Spiegel Online
ترجمه و تنظیم: اکبر تک دهقان
تاریخ ترجمه: 10 اسفند 1391- 28 فوریه 2013
 
ژورنالیست آلمانی اولریش فی هوفر Ulrich Viehöver در سال 2009 اطلاعات مهمی از تاریخ شرکتهای پورشه و فولکس واگوُن، و همکاری آنان با رژیم نازی در بکارگیری کارگران اجباری و تولید وسایل جنگی منتشر کرده است. او در جدیدترین کتاب خود پیرامون تبهکاریهای روُسای قدیمی این دو شرکت، شخص فردیناند پورشه Ferdinand Porsche رئیس بنیانگذار کنسرن کنونی پورشه را، بمثابه "شخصی بی وجدان و سود جود در رژیم نازی" معرفی کرده است. او قادر به روُیت اسناد تاکنون مخفی مانده ای شده، و تعداد کارگران اجباری در این شرکت را به 300 نفر تخمین زده است- طوری که "برخی از خوابگاههای آنها هنوز وجود دارند".
 
حتی مورخ شرکت پورشه آقای لندنبرگر Landenberger اخیراً پذیرفته است، که این کتاب حقایق جدیدی را روشن می سازند، از جمله اینکه، چگونه خانواده پورشه قادر شدند، ثروتی را که ناشی از تولید سلاح برای رژیم هیتلر و بکارگرفتن کارگران اجباری بودند، پس از پایان جنگ نجات دهند.
 
در ترقی تجارت فردیناند پورشه Ferdinand Porsche در دروه نازیها، این مسئله تعیین کننده بود، که هیتلر به او- که نظیر خود او اصلیت اتریشی داشت- علاقه بسیار زیادی داشت؛ علیرغم اینکه، فردیناند پورشه یک چاپلوس هیتلر نبود. او البته بندرت سلام هیتلری داده، در راهپیمایی های طرفداران هیتلر نه لباس قهوه ای، که عمدتاً لباس تیره بر تن داشت. رئیس دسته اس اس SS در رژیم هیتلری هاینریش هیملر Heinrich Himmler به او درجه ای نظامی اعطاء کرده بود، که او معمولاً از آن استفاده نمیکرد. با این وجود، این فاصله ظاهری میان او و رژیم، به او زیانی نرسانده، و فردیناند پورشه انحصار بخش توسعه شرکت اتوموبیل سازی فولکس واگوُن را بدست آورد.
 
تولید اتوموبیل شخصی ارزان برای همه بقیمت 990 مارک، یک تبلیغ دروغ رژیم نازی باقی ماند. اما با سرمایه های غارت شده اتحادیه های کارگری آلمان، در کارگاههای کنونی این مؤسسه در شهر ولفزبورگ Wolfsburg -دوره فوق: "کارخانه نمونه نازیها"-،بطور انبوه خودروهای نظامی تولید میشوند.
 
فردیناند پورشه Ferdinand Porsche شرکت پورشه و فولکس واگوُن را در خدمت رژیم نازیها قرار میدهد. او  هزاران کارگر اجباری را – که از طریق ارتش متجاوز آلمان ربوده شده و به آلمان کشانده شده بودند،آرمانآ آآ  بکار گرفته و در خدمت صنایع جنگی دولت آلمان بکار وامیدارد. کارگران اجباری در اردوگاههایی آکنده از حشره و موش زندگی میکردند. این فردیناند پورشه بود که نازیها را برای اهداف سودجویانه خود بکار گرفت و "نه برعکس"!
 
از طریق ورود شرکت پورشه به تولید سلاحهای جنگی از آنجمله تانکهای سنگین، درآمد این مؤسسه ظاهراً کوچک با سود تنها 3000 مارک در سال 1934 به میزان 2 میلیون مارک در سال 1944 رشد کرد. یکی از کارگران اجباری دوره فوق و امروز 90 ساله از کشور لهستان میگوید: در این شرکت کارگران اجباری از کشورهای هلند، مراکش، فرانسه، ایتالیا و یا زنان روسی هم کار میکردند.
 
فردیناند پورشه بعد از پایان جنگ، بخش بزرگی از دارائیهای کسب کرده از طریق جنگ و استثمار کار اجباری را، همراه با خواهر خود لوییز پی یچ Louise Piëch به یک شرکت اتریشی منتقل ساخته و نجات میدهد.
 
رئیس شرکت فولکس واگن در دوره حکومت نازیها آنتون پی یچ  Anton Piëch که شوهر خواهر فردیناند پورشه بود، از نازیهای افراطی محسوب میگردید. پسر او فردیناند پی یچ  Ferdinand Piëch، هم اینک  سهامدار اصلی شرکت پورشه، ریاست شورای نظارت فولکس واگوُن و ریاست شورای نظارت شرکت کامیون سازی ام - آ - ان  MAN را بعهده دارد. این دو خانواده که در رأس فولکس واگوُن و پورشه قرار دارند، معمولاً بعنوان طایفه پی یچ – پورشه نامیده میشوند.
--------
تاریخ انتشار مقاله: 26.09.2009
عنوان اصلی مقاله: سایه ای بر یک اسطوره Schatten auf dem Mythos
نویسنده: NILS KLAWITTER
ترجمه بالا تنها شامل بخشهایی از اصل مقاله گشته، برخی جملات نیز تنظیم و بکمک اطلاعات اصل متن، اندکی تکمیل شده اند.
-----------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: فولکس واگوُن برای همه خلقها
تاریخ انتشار مقاله: 4 اسفند 1391- 22 فوریه 2013
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر