شنبه، دی ۱۳، ۱۳۹۳

صندوق بین المللی پول و شلیک تیر اخطار علیه یونان!


منبع: روزنامه اقتصادی- مالی آلمانی "هندلز بلات" (Handelsblatt)
ترجمه: اکبر تک دهقان
13 دی 1393- 3 ژانویه 2015

صندوق بین المللی پول نسبت به بحران سیاسی [فعلی] در یونان واکنش نشان داده، و گفتگوها پیرامون [ادامه] پرداخت کمکها به این کشور را معلق ساخت. وزیر مالی آلمان ولفگانگ شویب له (Wolfgang Schäuble) هم [در این رابطه]  به یونان هشدار داد.

صندوق بین المللی پول (IWF) گفتگوها با [دولت] یونان پیرامون پرداخت [آخرین قسط] کمک به این کشور را تا تعیین دولت جدید معلق اعلام میکند.*1 این نهاد در روز دوشنبه [29 دسامبر- 8 دی] در واشنگتن اعلام کرد، قسط بعدی کمکها تنها زمانی پرداخت خواهد شد، که پس از [انجام] انتخابات تعیین شده برای ماه ژانویه سال 2015، یک دولت جدید تشکیل شده باشد. صندوق بین المللی پول به این وسیله نسبت به شکست قطعی انتخاب رئیس جمهور در پارلمان یونان واکنش نشان داد، رویدادی که انحلال پارلمان و برگزاری یک انتخابات زودرس پارلمانی را با خود بدنبال می آورد.*2

صندوق بین المللی پول مذاکرات پیرامون قسمت بعدی وامهای اضطراری را مشترکاً با نمایندگان کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا انجام میدهد. بنابه اعلام سخنگوی صندوق بین المللی پول گری رایس  (Gerry Rice)، گفتگوهای ترویکا با آتن تنها زمانی از نو به جریان می افتند، "وقتی دولت جدید مستقر شده است". بنظر او، یونان نیازی به "حمایت مالی فوری" ندارد.*3

وزیر مالی آلمان ولفگانگ شویب له (Wolfgang Schäuble) هم طی اطلاعیه ای صادره از وزارت مالی، با درنظر داشت انتخابات پارلمانی پیشارو [در یونان]، نسبت به بازگشت از مسیر سیاست صرفه جویی به یونان هشدار داد و گفت: "اگر یونان راه دیگری در پیش بگیرد، اوضاع مشکل میشود".

در پیش از ظهر دوشنبه 29 دسامبر، پارلمان یونان طی سومین دور رأی گیری هم، قادر به انتخاب رئیس جمهور نشد. قانون اساسی این کشور در صورت بروز چنین حالتی، انجام انتخابات پارلمانی زودرس را پیش بینی کرده است. حال نوبت مردم یونان است. در روز 25 ژانویه باید تصمیم گیری شود، چه کسی بایستی کشور تحت تهدید ورشکستگی را هدایت کند. بسیاری از بروز یک "شو داون " (Showdown)  میان نخست وزیر محافظه کار فعلی، آنتونیس ساماراز (Antonis Samaras)  ، و رئیس حزب چپ مخالف، آلکسی سیپراس، (Alexis Tsipras) ، سخن میگویند.*4  

آلکسی سیپراس، متولد 1974 آتن، مهندس ساختمان، از سال 2006 عضو شورای شهر آتن

 آلکسی سیپراس به هدف اول خود دست پیدا کرده است. او [فرصت] انتخاب رئیس جمهور در پارلمان را بعنوان اهرمی مورد استفاده قرار داد، تا انجام انتخابات زودرس پارلمانی را الزامی سازد. این اولین زور آزمایی را او بنفع خود تمام کرد. حال قصد دارد در انتخابات هم پیروز شود. اگر سیپراس به قدرت برسد، بقول او "بازارها باید به ساز یونان برقصند، و نه آنچه که تاکنون بوده است." سیپراس خواهان بخشودگی بدهی این کشور است. او میخواهد خصوصی سازیها را متوقف کند. کارکنان اخراجی دولتی باید دوباره استخدام شوند، و دستمزدها و حقوق بازنشستگی باید افزایش پیدا کنند.

کاهش محبوبیت [حزب] "سیریزا" (Syriza) در پیش بینی ها

رئیس "سیریزا"، تمام مخالفان خود - پیشاپیش همه "ساماراز"- را "مرکلیست ها" (Merkelisten) مینامد، که به فرمان سیاست صرفه جویی از برلین عمل میکنند. آلکسی سیپراز بر روی آراء میلیونها یونانی، که در جریان بازسازی، [یعنی] طی اصلاحات و برنامه های صرفه جویی 4 سال اخیر محل کار خود را از دست داده اند، آنهایی که ناظر کاهش درآمدشان به میزان 25% بوده اند و آراء جوانان، حساب میکند. از هر دو جوان، یک نفر بیکار است. تحلیلگران علیرغم این اما متذکر شده اند، که "الکسی سیپراز" دیر یا زود، بدنبال واقعیت حرکت خواهد کرد. بدون توافق با نهادهای کمک کننده به یونان، در اوائل ماه مارس سال 2015، صندوقهای دولت خالی خواهند بود.

رئیس دولت محافظه کار هنوز حاکم، "آنتونیس ساماراز"، هشدار میدهد: اگر تصمیم اشتباهی اتخاذ شود، همه تلاشهای مردم یونان میتواند از دست برود. او بر آراء طبقه متوسط تکیه میکند، که از اوضاع بازهم بدتری وحشت دارند. ساماراز تأکید میکند، که این خیلی بد خواهد شد، اگر یونان درست حالا دوباره به وضعیت بحرانی برگردد: "من اینجا [در این پست] هستم، تا تضمین کنم، که یونان به ساحل امن برسد".

وزیر مالی یونان "گیکاس هاردو ولیس" (Gikas Hardouvelis)، به وضعیت مثبت بازارهای مالی [برای دریافت وام و فروش اوراق قرضه های دولتی] اشاره میکند و از آنچه هنوز ممکن است بوقوع بپیوندد آگاه است. دوشنبه بعد از ظهر او میگوید: "در اوائل ماه مارس، ممکن است که ما مسئله داشته باشیم". برنامه کمک [دوم] به یونان در انتهای ماه فوریه به پایان میرسد. مدیران بانکها در یونان از هفته های اخیر در مورد ترس خود از "هجوم به بانکها" (Bank Run) [توسط مردم] صحبت میکنند. بهمین دلیل مواظب هستند، که در همه دستگاههای خودپرداز بقدر کافی پول موجود باشند. بگفته مدیر یکی از بانکهای شهر آتن، حتی وجود تعداد کمی دستگاه خودپرداز خراب و یا خالی، ممکن است موجب هول و هراس مردم شوند.

آنچه که بازارها طلب میکنند، پس از اعلام برگزاری انتخابات زودرس فوراً روشن شد. شاخص بازار بورس یونان، پس از ناکام ماندن سومین دور انتخاب رئیس جمهور، تا میزان 11% سقوط کرد. نظرخواهی ها بر کشمکش سختی میان آلکسی سیپراس و آنتونیس ساماراز دلالت میکنند. اتحاد چپ البته تاکنون در نظرخواهی ها پیشتار بود. اما میزان جلو بودن آن، براساس نظرسنجی های کنونی، کمتر شده است.

بسرعت، اولین توصیه های بروکسل برای مردم یونان از سوی کمیسر اقتصاد و مالی، پیرره مسکوویجی (Pierre Moscovici) صادر شدند: "اعلام تعهد قدرتمند برای اروپا [از سوی یونان] و حمایت گسترده [احزاب] برای پروسه ضروری اصلاحات [ساختاری] در جهت رشد اقتصادی" اموری تعیین کننده هستند، تا به این وسیله، کشور یونان "همچنان در چهارچوب حوزه یورو در روند بهبودی حرکت کند." دخالتهایی از این نوع اما بنظر برخی از ناظران در آتن، بیشتر تأثیر عکس خود را باقی میگذارند.*5

10 کشور اتحادیه اروپا، که هم اکنون دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند. در نمودار بالا متعلق به ماه اوت سال جاری، یونان با 27% بالاترین نرخ بیکاری را دارا است. این آمار برای یونان در ماه اکتبر به نرخ 25.9% کاهش یافته است.

----------
ضمیمه از اصل مقاله

شیوه کار ترویکا

بررسی و کنترل منظم

"ترویکا" گروهی از کارشناسان بانک مرکزی اروپا، کمیسیون اروپا و صندوق بین المللی پول است. با به جریان افتادن اولین پاکت کمک به نجات یونان در اوائل سال 2010، این گروه هر سه ماه یکبار بررسی و کنترل میکند، که آیا دولت یونان به مقررات مربوط به صرفه جویی و اصلاحات [تعیین شده] عمل میکند. هر قسط از وامهای اضطراری به دولت یونان، فقط زمانی از سوی حوزه یورو و صندوق بین المللی پول آزاد میشود، که قبلاً از سوی گروه کارشناسان ترویکا، تأییدیه ای کافی برای دولت یونان صادر گردد و توانایی کشش بار بدهی آن بعنوان مطمئن اعلام گردد.

همکاری تنگاتنگ

کارشنان ترویکا در آتن با دولت یونان در تعیین موارد صرفه جویی مشترکاً فعالیت میکنند و برای چگونگی تحقق آنها هم توصیه هایی میکنند.

بدون تأیید پول پرداخت نمیشود

تأییدیه ترویکا برای یونان، اهمیت تعیین کننده دارد.

گروههای کار

ترویکا را نباید با گروه موسوم به "تاسک فورس" (Die Taskforce) اشتباه گرفت. این گروه کار اتحادیه اروپا در سال 2011 و بطور موازی با ترویکا بکار گرفته شد، تا در وضعیت رشد اقتصادی یونان تحرکی بوجود بیاورند. این گروه تحت مسئولیت یک آلمانی بنام هورست رایشن باخ (Horst Reichenbach) قرار داشته، و می بایستی در تحقق اصلاحات ساختاری کمک نماید- اصلاحاتی که ترویکا برای یونان معین کرده است.
--------------------   
توضیحات مترجم

*1- کمکهای وامهای اضطراری به یونان، از سال 2010 آغاز شده است:

بسته اول وامهای اضطراری به یونان 2010 تا 2013

اولین بسته وامهای اضطراری به کشور یونان در اول سال 2010 بتصویب رسیده، تحقق آن تا سال 2013 طول کشید. در این بسته، قول پرداخت 110 میلیارد یورو وام اضطراری به یونان سپرده میشود. در اینجا موضوع بر سر وامهای دو طرفه و یا "بیلاترال" (bilaterale Kredite) از سوی کشورهای حوزه یورو و صندوق بین المللی پول (IWF) بود. در این تاریخ هنوز نهاد اروپایی "صندوق تسهیلات ثبات مالی" و یا صندوق "مکانیزم ثبات مالی" (  EFSF تا اواسط سال 2013 و پس از آن تنها: ESM)، که بعدها نقشی مؤثر در این رابطه بعهده گرفتند، وجود نداشتند. از مبلغ فوق، 80 میلیارد یورو سهم کشورهای حوزه یورو، و 30 میلیارد بقیه، سهم صندوق بین المللی پول بود. در عمل اما این مبلغ به 77.3 میلیارد یورو مبدل شد- کشور اسلواکی، از آغاز کار از شرکت در این طرح خودداری کرد و کشورهای پرتقال و ایرلند هم، که خود به کمک نیاز داشتند، قادر به مشارکت در این پرداختها نشدند. نهایتاً 52.9 میلیارد یورو از سوی کشورهای حوزه یورو و 20.1 میلیارد یورو از سوی صندوق بین المللی پول، بعنوان وامهای اضطراری به کشور یونان پرداخت شدند. از سهم تعیین شده اولیه کشورهای حوزه یورو و صندوق بین المللی پول، بترتیب، 24.4 میلیارد یورو و 9.9 میلیارد یورو، مجموعاً 34.3 میلیارد یورو، به برنامه دوم کمک به یونان، که در سالهای 2013 تا 2014 انجام گرفت، منتقل شدند. 

برای وامهای دوجانبه فوق، مشهور به "Greek Loan Facility" (GLF) ، دولت یونان به کشورهای مزبور منظماً بهره پرداخته است، که این میزان در سال 2014 به 400 میلیون یورو بالغ گشت. وامهای پرداخت شده کشورهای حوزه یورو، دارای مهلت بازپرداخت 30 ساله بوده، بازپرداخت اصل وامها، از سال 2020 آغاز میگردد. اما بازپرداخت اصل وامهای متعلق به صندوق بین المللی پول را کشور یونان از سال 2013 شروع کرده، که باید در سال 1016 به پایان برسد.

بسته دوم وامهای اضطراری به یونان 2012 تا 2014

بسته دوم وامهای اضطراری به کشور یونان، توافق شده در سال 2012، در مجموع 163.7 میلیارد یورو سهم کشورهای حوزه یورو، تقبل شده از سوی صندوق تازه تأسیس "صندوق تسهیلات ثبات مالی" (EFSF) و سهم صندوق بین المللی پول را شامل میگشت. در این رقم، 24.4 میلیارد باقی مانده از بسته اول هم قرار داشت. از سهم تعیین شده فوق، هنوز 2.7 میلیارد یورو متعلق به حوزه یورو و حدود 7 میلیارد یورو متعلق به صندوق بین المللی پول پرداخت نشده اند. در دسامبر سال گذشته، وزرای دارایی کشورهای حوزه یورو، آخرین پرداخت ها را متوقف کرده، و آن را به مهلتی تا انتهای فوریه 2015 محول کردند. در دور جدید، تسهیلات بیشتری به یونان اختصاص داده شده است. برای نمونه، مهلت بازپرداخت اصل وامها به مدت 15 سال دیگر تمدید شده، و تا سال 2022 نیز، پرداخت بهره بانکی از سوی یونان برای وامهای فوق معلق اعلام شده است.

از مجموع بسته دوم تاکنون، 153.7 میلیارد یورو وام به یونان پرداخت شده است- اروپا 141.9 میلیارد یورو و صندوق بین المللی پول 11.8 میلیارد یورو. از مبلغ فوق، 48 میلیارد یورو بعنوان "کمک سرمایه ای" به بانکهای یونان اختصاص داده شده، بقیه 61.1 بعنوان کمک وام عمومی در نظر گرفته شده است. صندوق اروپایی فوق (EFSF) علاوه بر این، با پرداخت 35.5 میلیارد یورو، بخشودگی بدهیهای دولتی یونان از طریق بانکهای خصوصی بین المللی را ممکن ساخت. در این برنامه، بانکهای خصوصی، اسناد طلبهای سنگین خود از دولت یونان را با اسناد طلب از صندوق فوق تعویض کردند.

سهم دولت آلمان از مجموع کمک وامهای اضطراری به یونان، بدلیل کنار کشیدن پرتقال و ایرلند و اسلواکی، از 27 % اولیه به 29% افزایش یافت. این سهم در بسته دوم، به 42 میلیارد یورو بالغ میگردد. صندوق بین المللی پول در موضوع بسته دوم، قصد دارد اضافه بر مقدار ذکر شده، 8.9 میلیارد یورو هم طی سالهای 2014 و 2016 بپردازد. این نهاد اما در ماه دسامبر، یعنی همانکه موضوع مقاله بالا هم هست، پرداختهای فوق را بدلیل شرایط انتخابات زودرس پارلمانی متوقف ساخته است. بازپرداخت اصل وامهای بسته دوم این صندوق از سوی دولت یونان باید از سال 2016 آغاز و در سال 2026 به اتمام برسد.

ترجمه، خلاصه و تنظیم از: http://www.tagesschau.de/wirtschaft/rettungspakete-101.html

*2- دور سوم برای انتخاب رئیس جمهور جدید یونان به روز 29 دسامبر 2014 مربوط است. تنها کاندیدای موجود، استاو روس دیماس (Stavros Dimas)، 73 ساله، کمیسر سابق کمیسیون اروپا بود، که از سوی دولت ائتلافی آنتونیس ساماراز مورد حمایت قرار داشت. او در جریان دور سوم رأی گیری، 168 رأی مثبت و 132 رأی منفی بدست آورد. جناح چپ اپوزیسیون در پارلمان به جای معرفی کاندیدای مستقل خود، از این رأی گیری بمثابه اهرمی برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودرس استفاده کرد- بویژه اینکه، کاندیدای احتمالی آن نیز، قادر به کسب اکثریت آراء لازم نمیشد. البته با روشن شدن کسب اکثریت آراء توسط جریان "سیریزا" در انتخابات پارلمان اروپا در ماه مه سال جاری، این حزب همواره خواست برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی را مطرح میکرده است.

رأی گیری برای انتخاب رئیس جمهور در پارلمان یونان، برای بار اول و دوم، بترتیب در روزهای 17 و 23 دسامبر، بدون موفقیت برگزار شده بود. در دور اول رأی گیری، 160 نماینده و در دور دوم 168 نماینده، به کاندیدای دولت ائتلافی رأی داده بودند. او براساس قانون اما در دو دور ناکام انتخابات، به 200 رأی از آراء 300 عضو پارلمان نیاز داشت. در دور سوم رأی گیری در روز 29 دسامبر، استاو روس دیماس میبایست 180 رأی پارلمان را بخود اختصاص میداد.  

مهلت ریاست جمهوری کنونی در یونان در اوائل ماه مارس سال 2015 به پایان میرسد. کاندیدای جدید پست ریاست جمهوری یونان، از سال 2004 تا 2010، ابتداء چند ماه کمیسر برای کار و امور اجتماعی، سپس، پست کمیسر محیط زیست در اتحادیه اروپا را بعهده داشته است.

پارلمان کنونی یونان در نتیجه انتخابات 17 ژوئن سال 2012 شکل گرفته است. در این پارلمان، قوی ترین نیرو، جریان محافظه کار "دموکراسی نو"، تحت رهبری نخست وزیر فعلی، با تعداد 127 نماینده است. دومین فراکسیون و نیرومندترین جریان اپوزیسیون، جریان متحد چپ با 71 نماینده، مشهور به "سیریزا" (Syriza) است، که تحت رهبری آلکسی سیپراز (Alexis Tsipras) قرار دارد. در رده بعدی، جریان سوسیال دموکرات قدیمی موسوم به "پاسوک"، با تعداد 28 نماینده جای گرفته است. از میان فراکسیونهای بعدی، دو جریان چپ با تفاوتهای برنامه ای کمی نسبت به یکدیگر، با تعداد 12 و 10 نماینده، حضور دارند. دو جریان نئونازی و ناسیونال- محافظه کار نیز هر یک بترتیب، 16 و 12 صندلی نمایندگی را در پارلمان بخود اختصاص داده اند. در خبرهای منتشره، از تصمیم جریان نئونازی به حمایت از انتخاب رئیس جمهور جدید و عدم موافقت کاندیدای مورد بحث برای دریافت آراء این فراکسیون سخن رفته است. در اینصورت البته، کاندیدای فوق، بازهم به کمیت ضروری آراء دست پیدا نمیکرد. دو حزب ائتلاف حاکم، یعنی محافظه کار و سوسیال دموکرات، خود مجموعاً 158 کرسی در پارلمان در اختیار دارند.  

در نوامبر 2013، فراکسیون جدیدی در پارلمان یونان، با شرکت 17 نفر، که از فراکسیونهای محافظه کار، سوسیال دموکرات، چپ دموکرات و ناسیونال- محافظه کار جدا شده بودند، تأسیس گردیده است. همچنین علاوه بر فراکسیونهای نامبرده، 7 نفر نماینده پارلمان نیز تحت عنوان "مستقلین"، فعالیت میکنند.

پیدایش یک فراکسیون جدید با 17 نماینده، همچنین 7 نماینده مستقل، که طی فاصله ژوئن 2012 تا 2014 شکل گرفته اند، نشاندهنده وجود گرایش نیرومندی در جامعه یونان و حتی خارج از طیف چپ است، که به اصل مذاکرات مجدد و دستیابی به ایجاد تغییرات در سیاست تحمیلی کنونی ترویکا به کشور یونان دلالت میکند. با لحاظ 17 رأی فراکسیون جدید و 7 رأی مستقلین، در واقع کاندیدای ائتلاف حاکم برای پست ریاست جمهوری، میتوانست در سومین دور رأی گیری در روز 29 دسامبر، با کسب آراء 182 نماینده، انتخاب شود. اما بدلیل شرایط رو به رشد مخالفت با ادامه سیاست نو استعماری اتحادیه اروپا در یونان، مستقلین و فراکسیون جدید هم، به مدافعین سیاست انجام انتخابات زودرس پیوسته اند. مورد بالا همچنین سندی است، که بر خلاف ادعای مستقیم و یا غیرمستقیم برخی از رسانه های آلمانی، که تلاش میکنند، نوعی استفاده توأم با سودجویی از شرایط کنونی را به اتحاد چپ، "سیریزا"، نسبت دهند، تصمیم این حزب در به شکست کشاندن انتخاب رئیس جمهور ائتلاف حاکم، با واقعیت گرایش سیاسی عمومی جامعه یونان در انطباق کامل قرار دارد.

از سوی دیگر، در دور سوم رأی گیری، کاندیدای ائتلاف حاکم، 132 رأی منفی دریافت کرد، که از مجموع آن، تنها 71 رأی به جریان "سیریزا" تعلق دارند و 61 رأی مابقی باید به 7 رأی مستقلین، 17 رأی فراکسیون جدید، 12 و 10 رأی دو جریان چپ دیگر، حتی همه آراء ناسیونال- محافظه کاران و 3 رأی دیگر از منبعی ناشناس، تعلق داشته باشند. نه فقط وضعیت عدم کسب اکثریت آراء توسط ائتلاف حاکم برجسته است، بلکه چگونگی پیدایش یک اقلیت پارلمانی بسیار نیرومند با 132 نماینده هم، مسئله ای نیست که بتوان بسادگی از کنار آن گذشت.

تصمیم صندوق بین المللی پول، مبنی بر تعلیق پرداخت قسط بعدی وامهای اضطراری به یونان، همچنین قرار کشورهای حوزه یورو در ماه دسامبر در تعلیق پرداختها تا انتهای ماه فوریه، این واقعیت بدیهی را در نظر نگرفته، شرایط سیاسی بوجود آمده را، بنوعی به "توطئه" چپ برای فرار از بازپرداخت وامها تعبیر کرده، و سیاست خود را بر مبنای ضرورت خنثی کردن آن قرار میدهد!

*3- البته این جمله، یعنی "نیازی به حمایت مالی فوری ندارد"، جزء اصطلاحات استاندارد سخنگویان این صندوق است! از این طریق باید از بروز این احساس در افکار عمومی، که این صندوق، کشوری را در بدترین شرایط احتیاج به حال خود رها کرده است، جلوگیری شود. در بحث وامهای کمکی به اوکراین هم، درست از همین نوع بیان استفاده شد!

*4- "شو داون " (Showdown) و یا: Show-down، آخرین دور کشمکش قدرت بین دو نفر و یا چندین نفر را بیان میکند. این اصطلاح از بازی پوکر به سیاست سرایت کرده، به معنی "نشان دادن مناسبات واقعی" است.

*5- روزنامه "هندلز بلات" به "بازارها" هشدار میدهد، که فرمان صادر کردن برای یونان، ممکن است در این کشور و این شرایط، نتایج عکس بدنبال آورده، موجب تقویت هر چه بیشتر نیروی چپ این کشور شود.

- روزنامه "هندلزبلات" (Handelsblatt) بزرگترین روزنامه اقتصادی- مالی آلمان، با 116 هزار نسخه فروش روزانه است. خط و مشی این رسانه، که در سال 1946 تأسیس شده، دفاع از اقتصاد لیبرالی است. روزنامه فوق همچنین با وال استریت ژورنال اروپا و وال استریت ژورنال آمریکا نیز همکاری میکند.

- در نشانیهای زیر نیز، مطالبی پیش از این در ارتباط با مسئله بدهیها و وامهای اضطراری به یونان منتشر شده اند:
جامعه آلمان و مسئله کمک به کشورهای بدهکار حوزه یورو
تصویب وام جدید بین المللی به یونان در پارلمان آلمان
تراژدی اروپای متحد
نظرات اقتصاددان، پاول کروگمن، پیرامون بحران یورو
بدون یونان، حوزه یورو از هم می پاشد!
گمانه زنیها پیرامون ورشکستگی کشور یونان
یونان در آستانه انتخابات
تأیید برنامه ریاضت اقتصادی دولت یونان توسط بانک مرکزی اروپا
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: Warnschuss für Athen
شلیک اخطار برای یونان
تاریخ اصلی مقاله: 29 دسامبر 2014- 8 دی 1393
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق خط کشی از مترجم فارسی است.
منابع اصل مقاله: خبرگزاریهای فرانسه، رویترز و آلمان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر