جمعه، مهر ۱۸، ۱۳۹۳

کاهش نرخ بیکاری در آمریکا

منبع: سایت مجله آلمانی اشپیگل آنلاین Spiegel Online
18 مهر 1393- 10 اکتبر 2014
ترجمه: اکبر تک دهقان
 
برای اولین بار پس از بحران مالی سال 2008، نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا بازهم به کمتر از نرخ 6% تنزل یافته است. با اینوجود اما میلیونها آمریکایی علیرغم میل خود همچنان در مشاغل نیمه وقت گرفتار هستند.
 
برای اولین بار پس از ژوئیه سال 2008، نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا، بازهم به زیر نرخ 6% سقوط کرده است. بنابه اعلام وزارت کار آمریکا در واشنگتن در روز جمعه [3 اکتبر]، این نرخ در ماه سپتامبر در سطح 5.9% قرار داشت. در ماه اوت، نرخ بیکاری از میزان 6.2% به 6.1% پایین آمده بود.*1
 
با تعداد 248000 محل کار جدید در خارج از بخش کشاورزی، بازار کار ایالات متحده آمریکا در ماه سپتامبر رقم  آشکارا مثبتی را نشان میداد. همچنین آمارهای تجدیدنظر شده ماه قبل هم خوشحال کننده بودند: در ماه اوت بجای نرخ سابقاً گزارش شده 142000 محل کار، 180000 محل کار جدید ایجاد شدند. این آمار برای ماه ژوئیه از 212000 نفر [آمار سابق] به 243000 نفر به طرف بالا تصحیح شد. اخبار مثبت بازار کار، باعث افزایش قیمتهای سهام بورس گشته، همچنین ارزش دلار در برابر یورو هم ترقی کرد.
 
علیرغم ظهور علائم بهبودی اقتصادی، اقتصاد آمریکا اما همچنان با معضلاتی دست و پنجه نرم میکند. پس از گذشت 5 سال از رکود اقتصادی، نرخ بیکاری هنوز بالای رقم 5.2% تا 5.5% قرار دارد. این حد نصاب را بانک مرکزی آمریکا، بنا به خبر وال استریت ژورنال، بعنوان حد متوسط [قابل قبول] در بلندمدت می بیند. در مجموع در ماه سپتامبر در کشور بزرگترین اقتصاد جهان، هنوز 9.3 میلیون  نفر بدون شغل بودند. همچنین 7.1 میلیون نفر هم بطور نیمه وقت شاغل بودند؛ به این دلیل که کار تمام وقت پیدا نکرده بودند.
 
این ارقام برای تصمیمات مربوط به سیاستهای پولی بانک مرکزی آمریکا مهم هستند. بانک مرکزی آمریکا مسائل بازار کار را با سایر اطلاعات اقتصادی نظیر نرخ تورم را، که هم اینک 1.7% است، دقیقاً زیر نظر دارد. پس از دوره ای از دریافت اطلاعات مثبت اقتصادی، حال فشار بر بانک مرکزی آمریکا شدت میگیرد، تا سیاست پولی خود را بتدریج سخت تر کند. کارشناسان معتقدند، بانک مرکزی آمریکا میتواند برای اولین بار، در اواسط سال 2015 نرخ بهره بانکی پایه پایین بی سابقه خود از سطح فعلی یعنی 0.0% تا 0.25% را [به نرخ بالاتری] افزایش دهد.*2 اخیراً نظراتی در درون بانک مرکزی آمریکا ابراز شدند، که چرخش در نرخ بهره کنونی در همین اوائل سال 2015 انجام گیرد.
-------------------- 
توضیحات مترجم
 
 
*1- نرخ بیکاری در ماه اوت سال جاری در اتحادیه اروپا 11.5% (28 کشور) و در حوزه یورو 10.1% (18 کشور)، و بسیار بیشتر از نرخ بیکاری در ایالات متحده آمریکا، یعنی 5.9% در ماه سپتامبر و 6.1% در ماه اوت، است. همچنین نرخ بیکاری در ژاپن نیز در ماه فوق بسیار کمتر یعنی تنها 3.5% می باشد. مقاله بنحو ناروشنی در موضوع  نرخ بیکاری در آمریکا اغراق میکند، تا احتمالاً ضرورت عدم افزایش نرخ بهره بانکی پایه در آمریکا را نتیجه بگیرد!
 
نرخ تورم در اروپای حوزه یورو، هم اینک 0.3% و در ایالات متحده آمریکا 1.7% است. آمریکا در این رابطه هم، از امتیازی آشکار در برابر حوزه یورو برخوردار است. در اروپا هم اینک از احتمال غلبه کامل تورم منفی، که بلحاظ اقتصادی حالتی بشدت منفی است، سخن میرود. نرخ تورم در ژاپن، با اقدامات متعددی که بیش از 1 سال در حال انجام است، به 3.3% در ماه اوت ترقی یافت که برای وضعیت ژاپن بنوعی ایده آل است. نرخ تورم در ژاپن از ماه آوریل سال جاری، بیکباره به بیش از 2 برابر افزایش یافت که تاکنون نیز حفظ شده است.
 
*2- نرخ بهره بانکی درحوزه یورو، در روز 4 سپتامبر سال جاری از سطح 0.15% به میزان 0.05% تنزل یافت. نرخ بهره بانکی در آمریکا، که "کارشناسان" موضوع این مقاله، خواهان افزایش آن از اوائل سال 2015 هستند را باید بخشی از سیاست پولی انقباظی بانک مرکزی آمریکا، عمدتاً اما با انگیزه کشاندن بخشی از حجم عظیم اسکناسهای جدیداً منتشره این بانک به آمریکا را بحساب آورد. از این طریق، احتمالاً باید برای کاهش بعدی نرخ بهره، تلنبار شدن سطح قابل قبولی از دلار در بازار داخلی تضمین گردد!
 
دولت آمریکا از اواخر سال گذشته، حتی پیش از شروع بکار دولت جدید ژاپن در ماه نوامبر، انتشار سنگین اوراق قرضه های دولتی و خرید هنگفت آنها را آغاز کرد. چاپ اسکناس و در کنار آن، چاپ انبوه اوراق قرضه های دولتی و خرید ماهانه تا 85 میلیارد دلار اوراق قرضه ها و اوراق وامهای مسکن و بخش اعظم آنها اوراق "خودی"، موجب افزایش قدرت مالی دولت گشته است. حال بتدریج با افزایش نرخ بهره بانکی پایه از اواسط سال آینده، میتوان برای مدتی به آرامی تکیه داد و شاهد هجوم دلار از کشورهای صنعتی جدید به بازار مالی آمریکا، و بدلیل افزایش نرخ بهره بانکی پایه و تقویت قدرت دلار، به کسب عایدی بیشتری هم از بابت معاملات بعدی با اوراق قرضه های تحت اختیار خود امیدوار بود.
 
افزایش نرخ بهره بانکی پایه در آمریکا، در جناح راست اروپا اما، مخالفانی هم دارد- تنها کشورها و بازارهای مالی در کشورهای جدید صنعتی و یا در حال توسعه نیستند، که ممکن است علیه این سیاست موضع گیری کنند. در مقاله نشانی زیر، تحلیلگر مسائل مالی آلمانی، بطور کلی در این رابطه اینطور استدلال میکند:
 
زیانهای افرایش نرخ بهره بانکی در دو حوزه قابل تقسیم بندی هستند:
 
1- در یک طرف بانکهای خصوصی قرار دارند، که از این تغییر ضرر میکنند. تاکنون از طریق نرخ بهره بانکی پایین در آمریکا، ارزش اوراق بهادار و از این طریق، دفاتر بیلان بانکها به نوعی ثبات دست یافته بودند. حال که نرخ بهره در این کشور افزایش می یابد، در وحله اول، اوراق بهاداری که با نرخ بهره ثابت، یعنی عایدی ثابت ناشی از مالکیت آنها، خریده شده بودند، ارزش کمتری نسبت به سابق خواهند داشت. این در واقع، به حجم دارایی های یک بانک صدمه زده، ممکن است دوباره بانکها را به وضعیتی اضطراری سوق دهد.
 
2- در طرف دیگر، این موضوع با بازار مالی و ترافیک پولی بین المللی رابطه پیدا میکند. اگر بانک مرکزی آمریکا، بطور ناگهانی دست به افزایش نرخ بهره بانکی پایه بزند، این میتواند به بروز تلاطمات بزرگی در بازارهای مالی جهانی منجر گردد. این موضوع در ماه مه سال 2013 آزمایش شد. در این تاریخ، رئیس سابق بانک مرکزی آمریکا، تنها اعلام کرد، دولت آمریکا شاید حجم خرید اوراق قرضه های دولتی و اوراق بهادار مسکن را کاهش دهد. عواقب این تذکر کوچک آنچنان زیاد بود، که او پس از آن، هیچ صحبتی نمیکرد، مگر اینکه بلافاصله اقدام معینی متناسب با آن شروع میشد. تا این زمان، بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه های خود را، علیرغم وجود ریسک های مختلف، به کشورهای صنعتی جدید منتقل ساخته بودند. اما اعلام غیرمستقیم احتمال افزایش نرخ بهره بانکی در آمریکا، و چشم انداز کسب سود بی دردسر از طریق سرمایه گذاری در بازار مالی داخلی این کشور، باعث فرار میلیاردی سرمایه ها از بسیاری از کشورهای صنعتی جدید، نظیر ترکیه، مجارستان و لهستان به آمریکا گردید.
 
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: بیکاری در آمریکا به 5.9 درصد کاهش می یابد
US-Arbeitslosigkeit sinkt auf 5,9 Prozent
تاریخ اصلی مقاله: 3 اکتبر 2014 – 11 مهر 1393
علامت کروشه [] و مطالب درون آن، برای تفهیم بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
مترجم از قراردادن اسامی خاص و یا به خط لاتین در میان پرانتز و یا گیومه، بمنظور حفظ روال ساده مطالعه، عامداً خودداری میکند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر