چهارشنبه، آذر ۱۲، ۱۳۹۳

طرح سرمایه گذاری در کشورهای اتحادیه اروپا


منبع: سایت کانال اول تلویزیون دولتی آلمان، آ-ار-د ARD
ترجمه: اکبر تک دهقان
12 آذر 1393- 3 دسامبر 2014


رئیس کمیسیون اروپا، ژان کلود یونکر (Jean-Claude Juncker)،*1 یک برنامه سنگین سرمایه گذاری چندین میلیارد یورویی را برای اقتصاد اروپا معرفی کرد. یونکر که در پارلمان اروپا در استراسبورگ (Straßburg) سخن می گفت، هدف این برنامه را فعال ساختن سرمایه گذاریهایی بمیزان حداقل 315 میلیارد یورو در سالهای آتی اعلام کرد.

Jean-Claude Juncker, 1954, Redingen, Luxemburg 

رئیس کمیسیون اروپا این انتقاد در روزهای اخیر را رد کرد، که گویا بروکسل برای برنامه سرمایه گذاری، هیچ پول جدیدی در اختیار قرار نخواهد داد. در پاسخ به این انتقادات، ژان کلود یونکر گفت: "ما فقط پول جمع آوری نمیکنیم." [بلکه] هدف این است، که با توجه به خزانه خالی دولتها، امکانات بطور ثمربخش بکار گرفته شوند، و سرمایه گذاران بخش خصوصی را برای انجام سرمایه گذاری به تحرک بیاوریم.*2

پیش از این، عضو پارلمان اروپا از حزب سوسیال مسیحی آلمان (CSU) مارکوس فربر (Markus Ferber)، طی گفتگویی با صدای آلمان (Deutschlandfunk) گفته بود: "البته این یک بسته قشنگی است، که قبل از روزهای کریسمس در پشت پنجره قرار داده میشود. اما وقتی بسته را باز میکنید، می بینید یک کارتن خالی بزرگ است، که محتوای خیلی ناچیزی دارد."

چطور بایستی از 21 میلیارد یورو، 315  میلیارد دلار درست شود!

نقش اصلی را در اجرای برنامه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا، بانک سرمایه گذاری اروپا (Die Europäischen Investitionsbank -EIB) ایفا خواهد کرد- نوعی بانک خانگی اتحادیه اروپا.*3 بانک پشتیبان مذکور باید یک صندوق ضمانت به مبلغ 21 میلیارد یورو ایجاد کند، تا توسط آن، وامهای بانکی ریسک آلود [بانکها به شرکتها]، تا ارزش 60 میلیارد یورو، ضمانت شوند. این بطور مشخص به معنای آن است، که اگر بانکها قادر به دریافت وامهای پرداختی خود به مشتریان نشدند، در اینصورت صندوق بانک مزبور (EIB)، بخشی از خسارات وارده به بانکها را بعهده میگیرد.

طبق طرح مذکور، وامهای به میزان 60 میلیارد یورو، بنوبه خود، باید طی 3 سال آتی، مجموع سرمایه گذاریهایی به میزان 315 میلیارد یورو ذکر شده را آزاد کنند. اما اینکه آیا واقعاً این تأثیر اهرمی بوجود خواهد آمد، البته از سوی بسیاری از اقتصاددانان مورد تردید است.*4

چرا حتی [تأمین] مبلغ 21 میلیارد یورو هم سوال انگیز است؟

خواهی نخواهی، کل طرح، سوالاتی را مطرح میکند. به این دلیل که ظاهراً حتی خود 21 میلیارد یورو هم بطور کامل تأمین نمیشود. به این دلیل که بر اساس توضیحات ژان کلود یونکر، باید 5 میلیارد یورو از سوی بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB) و 8 میلیارد یورو از بودجه اتحادیه اروپا تأمین شوند، که البته به این منظور باید برنامه های مصوب موجود تغییر اولویت داده شوند. در مورد 8 میلیارد یورو بقیه هم از عبارت کلی "ضمانتهای اتحادیه اروپا" استفاده میشود. صدراعظم آلمان آنگلا مرکل، این را بی پاسخ گذاشته است، که آیا این کشور هم به این صندوق خواهد پرداخت و یا خیر.*5

رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، مارتین شولتس (Martin Schulz ازحزب سوسیال دموکرات آلمان)، در این رابطه گفت: "آنچه که امروز در اینجا تجربه میکنیم، ممکن است راه حل همه معضلات نباشد. اما این یک فرصت بزرگ است، تا به یک تغییر جهت در اروپا نائل شویم."*6 رئیس فراکسیون احزاب محافظه کار [در پارلمان اروپا] مانفرد وبر (Manfred Weber)، نسبت به انتقادات زودرس به این طرح هشدار داد. به اعلام او: "متأسفانه ما در اروپا غالباً دچار این مشکل هستیم، که وقتی یک طرح جدید مطرح میگردد، فقط صدای منتقدین شنیده میشود."*7

علیرغم همه اینها، بروکسل امیدوار است، که از طریق این برنامه، تا 1.3 میلیون شغل جدید ایجاد شوند. دولت ایتالیا که در حال حاضر به روال نوبت، امور اجرایی اتحادیه اروپا را در دست دارد، اخیراً طرح ژان کلود یونکر را با هیجان بعنوان تغییر جهت در سیاست اقتصادی اتحادیه اروپا ارزیابی کرد. همچنین کشورهای بحران زده دیگر اروپا نظیر فرانسه و اسپانیا هم به طرح یونکر امید زیادی بسته اند. رؤسای کشورها و دولتهای اتحادیه اروپا قصد دارند، در دیدار خود در روزهای 18 و 19 دسامبر، در این رابطه تصمیم گیری کنند.
--------------------
توضیحات مترجم

*1- ژان کلود یونکر، نخست وزیر سابق لوگزامبورگ و رئیس حزب محافظه کار سوسیال مسیحی این کشور، از روز 1 نوامبر- 10 آبان سال جاری، بعنوان رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا (حدوداً: نخست وزیر اروپا!) شاغل است. او بر جای رئیس قبلی، خوزه مانوئل باروسو (José Manuel Durão Barroso)، یک مائوئیست سابق و محافظه کار بعدی، که از سال 2004 تا 2014، بمدت دو دوره این پست را در اختیار داشت، انتخاب گردید.

انتخاب و شروع بکار ژان کلود یونکر، با بروز برخی تنشهای سیاسی، اندکی هم نمایشی، همراه بود. پیش از اعلام کاندیداتوری رسمی او از سوی فراکسیون محافظه کاران در پارلمان اروپا، دولت آلمان، ظاهراً مشکلی با او نداشت. اما وقتی در آستانه نامزدی رسمی او، دولت انگلستان "دبه" درآورد، دولت آلمان هم اندکی به اما و اگر، البته عمدتاً نمایشی، متوسل شد. طوری که ژان کلود یونکر نسبت به این برخوردها، با دلخوری و احساس یأس واکنش نشان داد. برنامه سرمایه گذاری معرفی شده از سوی یونکر را، همچنین باید در سایه نزاعهای سیاسی بالا در اول کار درک کرد. این یک برنامه ضعیفی است، که قدرت هنوز کم او را در رأس اتحادیه اروپا هم منعکس می سازد. سخنرانی ژان کلود یونکر پیرامون طرح مزبور در پارلمان اروپا، به روز 26 نوامبر مربوط است.

*2- در نشانی زیر، در ترجمه و بویژه بخش "توضیحات مترجم" مقاله ای تحت عنوان: "توصیه های کشورهای گروه 20 در موضوع رشد اقتصاد جهانی" بتاریخ9  مهر 1393- 1 اکتبر 2014، مطالبی پیرامون سیاست جدید کشورهای گروه 20 وجود دارد. سیاست سرمایه گذاری کنونی اروپا را میتوان در چهارچوب سیاست گروه 20، که در دو نشست برگزار شده در استرالیا اعلام شد، ارزیابی کرد.


*3- بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)، که در سال 1958 تأسیس شده، هدف آن در منبعی در زیر چنین اعلام میشود:

این بانک از زمان تأسیس آن، این وظیفه را بعهده دارد، که با سرمایه خود، "برای رشد متعادل و بدون مانع بازار داخلی اتحادیه اروپا تلاش کند". به این ترتیب، "این بانک از طریق ارائه وام، سیاست اقتصادی [معینی را] پیش میبرد". بانک سرمایه گذاری اروپا در خارج از اتحادیه اروپا هم فعال است. مرکز این نهاد در شهر لوگزامبورگ واقع و رئیس فعلی آن یک سیاستمدار آلمانی از حزب لیبرال است.

سرمایه کنونی بانک فوق به میزان 242 میلیارد یورو بالغ میگردد، که برطبق اساسنامه، حداقل 5% آن، [از سوی اعضاء] پرداخت شده است. این بانک سرمایه های خود را از طریق پرداخت از سوی کشورهای عضو و فروش اوراق قرضه های منتشره خود در بازارهای مالی تأمین میکند. حجم آخرین بیلان سالانه آن، بالغ بر 508.127 میلیارد یورو میگردید.


در آخرین خبر منتشره پیرامون این بانک از منبع زیر، از پرداخت وام توسط آن به دولت اوکراین گزارش میشود:

بانک سرمایه گذاری اروپا میلیاردها یورو به اوکراین وام میدهد

بانک سرمایه گذاری اروپا (EIB)، براساس اعلام معاون این بانک (László Baranyay)، طی سه سال آتی، از اوکراین با پرداخت وامی به میزان 3 میلیارد یورو حمایت خواهد کرد. یک میلیارد یورو از آن، تا انتهای سال 2014 آزاد خواهد شد. خود این بانک، از برنامه های "بلند پروازانه" در این رابطه، نام می برد. این پروژه ها شامل ایجاد تونل راه آهن، نوسازی خطوط گاز و صنایع کشاورزی میگردد. هم اکنون سه پروژه دیگر به ارزش یک میلیارد یورو مورد تأیید قرار گرفته اند. این موارد به تأمین 200 میلیون یورو برای تحرک بخشیدن به وضعیت اقتصادی اوکراین، طرحی 500 میلیون یورویی برای تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط، همچنین پروژه ای 400 میلیون یورویی برای حمایت از بخش تجارت مربوط میگردند.

2 دسامبر- 11 آذر

*4- اقتصاددان فرانسوی چارلز سانات (Charles Sannat) در قسمتی از متن یک مصاحبه با عنوان: بنای قصر بر ماسه روان؟ و در پاسخ به سوالی از سوی خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه در مورد امکان موفقیت این طرح، چنین میگوید:

"از دید من این طرح هیچ نتیجه ای بدنبال نخواهد داشت. بتازگی اسناد قدیمی را نگاه میکردم. از میان آنها با نقشه ای مواجه شدم که در سال 2008 تدوین شده، و هدف خود را تحرک بخشیدن به اقتصاد اروپا قلمداد کرده بود. امروز هم شاهد همین تصویر هستیم، اما هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. طرح نهاد FESF (Europäische Finanzstabilisierungsfazilität، نهاد اروپایی تسهیلات ایجاد ثبات مالی)، سپس اولین طرح رئیس سابق این نهاد، باروسو (Barroso) از سال 2008، و بعد از آن، طرح مشابه بعدی از سال 2010، که تهیه 130 میلیارد یورو را پیش بینی کرده بود. نتیجه ای از این طرحها گرفته نشده است. حال ارقام سابق 200 میلیارد یورو و 130 میلیارد یورو که جمع زده شوند، رقم جدید مربوط به سال جدید (طرح جدید یونکر) بدست خواهد آمد. با اینوجود، هیچ نتیجه ای نخواهد داد. بطور واقعی، اتحادیه اروپا تا سال 2020، مبلغ 20 میلیارد یورو آماده خواهد کرد."

28 نوامبر- 7 آذر

*5- دولت آلمان که هنوز از اعلام نظر رسمی پیرامون طرح سرمایه گذاری رئیس کمیسیون اروپا، احتمالاً بدلیل عواقب مالی آن برای این کشور، خودداری میکند، خود اما، با سرعت به توصیه های آخرین اجلاس سران کشورهای گروه 20 در بریسبان استرالیا در ماه نوامبر، عمل میکند. در خبر زیر، نمونه ای از اجراء این سیاست را میتوان دید:

28 میلیارد یورو برای نوسازی پلها و خطوط آهن

شرکت راه آهن سراسری آلمان در سالهای آتی آشکارا بودجه بسیار بیشتری دریافت میکند، تا مقداری که تاکنون دریافت میکرد. کنسرن مزبور و دولت قصد دارند از سال 2015 تا سال 2019، سالانه به میزان 5.6 میلیارد یورو در تأسیسات راه آهن سرمایه گذاری کنند، یعنی مجموعاً 28 میلیارد یورو.

11 نوامبر- 20 آبان
تأکید از مترجم است.

*6- مواضع رئیس پارلمان اروپا و نخست وزیر ایتالیا، در موضوع تغییر جهت سیاست اقتصادی در اروپا بر این اساس استوار است، که از طریق این طرح، بتدریج سیاست سرمایه گذاری بمعنای افزایش هزینه های دولتی، بر جای سیاست صرفه جویی اقتصادی می نشیند- یعنی عکس سیاستی که تاکنون  اتحادیه اروپا زیر فشار دولت آلمان به آن عمل کرده است. اینکه حقیقتاً چه آبی از اجراء این طرح گرم خواهد شد، هنوز روشن نیست. از آنجا که هسته اصلی سیاست سرمایه گذاری در مقایسه با سیاست صرفه جویی، سهم خدمات اجتماعی نظیر کمک به بیکاران، افزایش دستمزدها، تقویت بخش تندرستی و بهبود وضعیت بازنشستگان و از کارافتادگان، یا طرحهای دولتی اشتغال و کمک به سایر بخشهای نیازمند جامعه است. در محتوای طرح کنونی سرمایه گذاری اروپا اما، سخنی از گسترش سرمایه گذاریهایی که بخشهای محروم از آنها نفعی ببرند، در میان نیست.

*7- در روز 1 دسامبر- 10 آذر، زیگمار گابریل وزیر اقتصاد و رئیس حزب سوسیال دموکرات آلمان، به طرح سرمایه گذاری ژان کلود یونکر، برخلاف چند روز قبل از آن، با انتقاد برخورد کرد. به اعلام گابریل: نه فقط پولی که در نظر گرفته شده، بسیار کم است، بلکه معلوم هم نیست، که چگونه هزینه خواهد شد. از دید او، باید لیست معینی از پروژه هایی که باید اجراء شوند تهیه گردد. وگرنه در آخر کار، پول سوزانده شده، بدون اینکه کاری انجام گرفته باشد:

  
در مقاله ای از اشپیگل آنلاین، به نکاتی از سابقه این طرح و نظرات مخالف آن اشاره میشود. ترجمه زیر شامل خلاصه ای از اصل مطلب در نشانی زیر است:

انتقاد به طرح سرمایه گذاری اتحادیه اروپا

سرمایه گذاری بدون ریسک؟ رئیس کمیسیون اروپا  قصد دارد این رؤیای سرمایه گذاران بخش خصوصی را برآورده سازد، بشرطی که آنها بیش از گذشته در کشورهای اتحادیه اروپا سرمایه گذاری کنند. اما به گردن گرفتن غیرمعمول خسارت [برای سرمایه گزاران بخش خصوصی] خیلی کم قانع کننده است.

کارشناسی مالی معتقد است، ضمانت خسارت بانکها، به این معنی است، که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در عمل قرضهای جدیدی ایجاد خواهند کرد. یک چنین پاکت سرمایه گذاری به این ترتیب، از آغاز بر پایه غلطی استوار شده و بهمین دلیل باید رد شود.

طرح مزبور از سوی کمیسیون اروپا، "Invest in Europe"، سرمایه گذاری در اروپا، نامیده شده است. از دید کمیسیون اروپا، "با ضمانت خسارت، از هر کشور اروپایی، کشوری با بهترین رتبه اعتبار مالی بوجود می آید."

ژان کلود یونکر طی مبارزات انتخاباتی برای انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا، وعده تحقق یک برنامه گسترده سرمایه گذاری را داده بود. حال او این هدف را دنبال میکند، که سرمایه گذاران خصوصی نه فقط در کشورهایی با بهترین رتبه اعتبار وام دهی، بلکه همچنین به کشورهایی نظیر فرانسه، اسپانیا، یونان، پرتقال، کشورهای بالتیک و جنوب شرقی اروپا نیز روی بیاورند.

سوسیال دموکراتها در پارلمان اروپا عمدتاً به این برنامه نظر منفی دارند. آنها پیش از این برای یک برنامه دولتی-خصوصی 800 میلیارد یورویی پیشنهاد داده بودند.

دلیل اتخاذ تصمیم فعلی یونکر این است، که بزحمت امکاناتی دولتی [از سوی اتحادیه اروپا] به این منظور وجود دارند. کمیسیون اروپا، خود بودجه ای برای این هدف در اختیار ندارد و دولتهای عضو هم علاقه کمی نسبت به آن نشان می دهند.

وزیر مالی آلمان ولفگانگ شویب له (Wolfgang Schäuble) هم مایل است که ترجیحاً در آلمان بودجه متوازنی ایجاد کند. علاوه بر این، او در درستی یک پاکت جدید رشد اقتصادی تردید دارد. وزیر مالی آلمان، تنها به این اکتفاء کرد، که تا سال 2018، تا مبلغ 10 میلیارد یورو بیشتر، در طرحهای زیرساختی [در آلمان] سرمایه گذاری کند.

در مقابل آن (سیاست وزیر مالی آلمان)، وزرای اقتصاد آلمان (Sigmar Gabriel) و فرانسه (Emmanuel Macron) تصمیم دارند، مشترکاً یک بسته رفرم تهیه کنند. این طرح حاوی پیشنهاداتی، از آن جمله است، که چگونه میتوان در بازار کار منجمد شده فرانسه ترکی ایجاد کرد. در این نظر، خواستهای مشخصی در مقابل آلمان قرار میگیرد و مقدم بر همه، اینکه میزان پیش بینی شده  برای سرمایه گذاری در طرحهای زیرساختی تا سال 2018 را به مبلغ 20 میلیارد یورو افزایش دهد.   

24 نوامبر- 3 آذر
--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: یونکر برنامه سرمایه گذاری اتحادیه اروپا را معرفی میکند؛ 315 میلیارد یورو برای اروپا
Juncker stellt EU-Investitionsprogramm vor; 315 Milliarden Euro für Europa
تاریخ اصلی مقاله: 26 نوامبر 2014 - 5 آذر 1393
علائم کروشه [] و پرانتز و مطالب درون آنها، برای انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق فونت درشت و خط کشی از مترجم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر