چهارشنبه، آذر ۱۹، ۱۳۹۳

بانک مرکزی اروپا و چشم انداز اقدامات آتی


منبع: سایت کانال اول تلویزیون دولتی آلمان آ-ار-د ARD
ترجمه: اکبر تک دهقان
19 آذر 1393- 10 دسامبر 2014

ماریو دراگی (Mario Draghi) صحبت کرد- و بازارهای سهام بشدت واکنشی عصبی نشان دادند. حال معلوم است: بانک مرکزی اروپا البته در حال برنامه ریزی برای خرید اوراق بهادارا است. اما اینکه این بانک در چه تاریخی، چه مقدار و چه نوع اوراق بهاداری را بعهده می گیرد، اعلام نشد. 
  


شاخص قیمت سهام در بازار بورس فرانکفورت (DAX) طی روز تجاری پنجشنبه 4 دسامبر- 13 آذر

بلافاصله پس از شروع مصاحبه مطبوعاتی ماریو دراگی *1 در محل ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در کنار رودخانه ماین (Main) فرانکفورت،*2 شاخص بازار سهام آلمان (Der Dax)،*3 به بالاترین سطح جدید تمام دوره ها یعنی به رقم 10.084 واحد، دست پیدا کرد. مدت کوتاهی پس از آن، شاخص راهنما اما بازهم تغییر کرد، و در این میان حتی بطور واضح به سمت رقم منفی رفته، و به این ترتیب، آشکارا به پایین عدد 10000 واحد تنزل کرد.  

وضعیت با ثبات یورو

نرخ برابری یورو و دلار در بازارهای ارز (Forex vwd) طی روز تجاری پنجشنبه 4 دسامبر- 13 آذر

در بازار ارز هم تلاطمات تندی بوقوع پیوست. ارز یورو، که از صبح امروز [4 دسامبر] در رقابت با نرخ 1.23 دلار درگیر بود، اندکی به پایین تنزل یافت، اما حال [ساعت 14.45] در سطح 1.2350، دارای استحکام بهتری است. با اظهارات ماریو دراگی پیرامون گشایش بیشتر پولی احتمالی در حوزه یورو، او اخیراً ارز یورو را در برابر دلار مداوماً تحت فشار قرار داده بود.*4 اقدامات بعدی بانک مرکزی اروپا، ظاهراً اما در این میان در [نتایج کنونی] نرخ برابری ارز یورو [پیشاپیش] فعلاً منظور شده محسوب میگردد.*5

رشد ضعیف اقتصادی، انتظار تورم اندک

ماریو دراگی در مصاحبه مطبوعاتی خود در فرانکفورت [پنجشنبه 4 دسامبر- 13 آذر]، صراحتاً موضوع خرید اوراق قرضه های دولتی [حوزه یورو] را در آینده نزدیک، اعلام نکرد. البته او اوضاع اقتصادی در حوزه یورو را بعنوان وضعیتی در وجه غالب مبهم معرفی نمود. بنظر او: "در دوره های بحرانهای ژئوپولیتیکی مناطق بزرگتر [نظیر اتحادیه اروپا، که درگیر یک بحران ژئوپولیتیکی با روسیه است]، تفاوتهای آشکاری [از نظر پیش بینی چگونگی وضعیت اقتصادی در مقایسه با مناطق و شرایط دیگر] وجود دارد".*6 تخمین رشد اقتصادی برای حوزه یورو [از سوی کارشناسان این بانک]، از نرخ 1.6% به 1.0% عقب کشانده شده است.*7

موضوع [پایین بودن] نرخ تورم، که پیش از این دردسر فکری شدیدی را برای کارشناسان این بانک موجب شده بود، از سوی ماریو دراگی همچنان بعنوان یک  معضل بحساب می آید. به عقیده او: "جدیدترین تحلیلهای آماری مرکب، به نرخ پایین تورم، ضعف تولید ناخالص داخلی و رشد اقتصادی در حوزه یورو دلالت میکنند." بدلیل سقوط بهای نفت،*8 تحلیلهای آماری مرکب برای [اطلاع از] افزایش قیمتها در حوزه یورو، بازهم به طرف پایین تصحیح شده اند: بجای آمار 1.1%  قبلی نرخ تورم، حال از نرخ گرانی 0.7% سخن میرود.

چه کاری، چه موقع انجام میشود

رئیس بانک مرکزی اروپا، بطور کلی از گفته های خود در روز جمعه گذشته [28 نوامبر-7 آذر] فراتر نرفت؛ روزی که گفته بود: "هر کاری که باید انجام دهیم، تا تورم و انتظارات تورم هر چه زودتر افزایش پیدا کنند، انجام خواهیم داد."*9 حال او در این رابطه گفت: "طرح تهیه شده خرید [اوراق قرضه ها]، بر بیلان بانک مرکزی اروپا تأثیرات آشکاری خواهد گذاشت."*10

نمودار بیلان بانک مرکزی اروپا از انتهای سال 2010 تا انتهای سال 2014

در همین راستا، کارشناسان از این فرض حرکت میکنند، که بانک مرکزی اروپا در سه ماهه اول سال آتی، با اقدام برای خرید انبوه اوراق بهادار آغاز خواهد کرد، تا به این وسیله، به وضعیت اقتصادی در حوزه یورو تحرک ببخشد- وضعیتی که اخیراً بازهم علائم آشکاری از ضعف را بروز داده است. بنظر اکثر ناظران، در وحله اول در این رابطه، اوراق قرضه های دولتی خریداری خواهند شد. اینکه آیا خرید اوراق قرضه های شرکتها هم برای بانک مرکزی اروپا مطرح است، فعلاً میتوان گمانه زنی نمود.

حفظ نرخ پایین بهره بانکی پایه

پیرامون نرخ بهره بانکی پایه در حوزه یورو، اظهارات ماریو دراگی در روز پنجشبه بدون توجه [حاضرین] باقی ماند. این نرخ، همانطور که انتظار میرفت، در ناچیزترین سطح همه دوره ها، یعنی میزان 0.05% حفظ میشود.*11
--------------------
توضیحات مترجم

*1- سایت بانک مرکزی آلمان، متن کتبی اولیه مصاحبه مطبوعاتی ماریو دراگی رئیس بانک مرکزی اروپا در روز پنجشنبه 4 دسامبر-13 آذر را، احتمالاً هم بدلیل اهمیت آن در موضوع خرید آتی اوراق قرضه های دولتی در حوزه یورو، و هم بدلیل اولین مصاحبه مطبوعاتی رئیس این بانک در ساختمان جدید، به زبان آلمانی ترجمه و منتشر نموده است. مترجم فارسی بدلیل اهمیت این مطلب در اصل آلمانی 5 صفحه ای، آن را در فرصت بعدی از منبع زیر به فارسی ترجمه و در همین وبلاگ در دسترس علاقمندان به سیاست آتی پولی بانک مرکزی اروپا قرار خواهد داد:


*2- از روز شنبه 1 نوامبر- 10 آبان، نقل و انتقال به ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در شرق فرانکفورت آغاز و تا انتهای ماه نوامبر ادامه یافت. فعالیت بانک مرکزی اروپا در این ساختمان، بطور رسمی در روز 18 مارس سال 2015 افتتاح خواهد شد. در سه ساختمان قبلی این بانک در شهر فرانکفورت، مجموعاً حدود 1000 نفر پرسنل شاغل بودند. ساختمان جدید قادر است تا 2900 نفر کارمند بانک را در خود جای دهد.


نمای ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا از سمت ساحل جنوبی رودخانه ماین در شرق فرانکفورت

کار تأسیس این بنا، با برخی کش و قوسها، از روز 10 فوریه سال 2010 آغاز شد. برای ساخت آن، 300 شرکت ساختمانی از 31 کشور در 4 قاره، دست به رقابت با یکدیگر زدند، که در انتها، شرکت ساختمانی اتریشی  کوپ هیمل باو (Coop Himmelb(l)au)، برنده مناقصه اعلام گردید. هزینه های تاکنون صرف شده، بمیزان 1 میلیارد و 300 میلیون یورو تخمین زده میشوند، رقم نهایی اما، در بهار سال آینده اعلام خواهد شد. رقم هزینه احتمالی کنونی، 450 میلیون یورو بیش از پیش بینی اولیه است.

آخرین روزهای کار در ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا در اکتبر 2014

ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا از دو برج 165 متری (جنوبی، 43 طبقه) و 185 متری (شمالی، 45 طبقه) تشکیل شده است. در مقاطع اصلی ساخت آن، تا 1400 نفر کارگر ساختمانی در بنای آن شاغل بودند. این ساختمان هم اینک، هفتمین ساختمان بلند در آلمان محسوب میگردد.

منظره مرکز و غرب شهر فرانکفورت از بالای ساختمان جدید بانک مرکزی اروپا

در روز 21 نوامبر- 30 آبان، گروههایی از مخالفین سیاستهای مالی بانک مرکزی اروپا (Blockupy-Bündnisses)، در مرکز شهر فرانکفورت دست به تجمع زده، سپس با شعار: "بانک مرکزی اروپا به ساختمان جدید اسباب کشی میکند، ما هم میرویم!"، به طرف بنای جدید بانک مرکزی اروپا حرکت کردند. تظاهر کنندگان در مقابل ورودی مرکز جدید این بانک دست به دادن شعارهایی علیه سیاستهای پولی آن زده، و حدود 80 نفر از آنان، از موانع ساختمانی گذشته، به داخل محوطه بانک هجوم بردند. در نتیجه تهاجم مأموران پلیس به آنها، 20 تظاهر کننده و 9 مأمور پلیس نیز مجروح شدند. تعداد معترضین از سوی خود آنان، 3000 نفر، اعلام شده است.


*3- داکس (Der DAX) مخفف: (Deutscher Aktienindex) یعنی: "شاخص سهام آلمان"، مهمترین شاخص سهام بازار بورس آلمان است. این شاخص، مربوط به 30 کنسرن از بزرگترین کنسرنهای آلمانی می باشد، که در بازار اوراق بهادار فرانکفورت ثبت شده اند. لیست 30 کنسرن مورد اشاره:


*4- در اتحادیه اروپا، برخی سیاستمداران و کارشناسان به این موضوع، که از طریق کاهش ارزش یورو در برابر دلار، جهشی در صادرات اروپا، و از این طریق تحرکی در رشد اقتصادی ایجاد میشود، گاه و بیگاه بلند فکر میکنند. در موارد دیگری هم، به این مسئله اشاره شده، که ماریو دراگی، بطور حساب شده، اظهاراتی میکند، که باعث تضعیف ارزش یورو در برابر دلار میگردد. اما این سیاست مخالفینی هم دارد- از جمله بانک مرکزی آلمان و نویسنده مقاله بالا!

برای مخالفین این سیاست، که هرگز هم صریحاً آن را اعلام نمیکنند، صادرات آلمان در وضعیت خوبی قرار دارد و نباید برای بهبود صادرات بقیه کشورهای اتحادیه اروپا، ثبات در مناسبات یورو و دلار، از این طریق مسئله پراهمیت ثبات در صادرات خارجی آلمان، به بازی گرفته شود!

*5- نویسنده، این جمله را طوری بیان میکند، که گویا خود او، به رئیس بانک مرکزی اروپا خط میدهد، که فعلاً دست به اقداماتی نزند، که باعث کاهش قیمت یورو در برابر دلار شود. به این معنی، که هم اینک بقدر کافی ارزش یورو در برابر دلار تضعیف شده است!

*6- موضوع سهیم کردن نزاعهای ژئوپولیتیکی در تخمین نرخ رشد اقتصادی کنونی در حوزه یورو، البته ناشی از یک تردستی جناب رئیس است- اگر این بهانه نبود، او چه میگفت؟ بهرحال، نرخ رشد اقتصادی در اروپا، از مدتها پیش از تشدید بحران اوکراین ضعیف شده، و خرید و یا عدم خرید اوراق قرضه های دولتی توسط بانک مرکزی اروپا از مقطع سربلند کردن بحران مالی بزرگ سالهای 2008-2007 مطرح شده است.

*7- سازمان همکاری و توسعه (OECD) در اواسط ماه سپتامبر گذشته، تخمین قبلی خود در موضوع نرخ رشد اقتصادی در حوزه یورو را به میزان 0.4% تنزل داده، در سطح 0.8% قرار داده است. طبق برآورد این سازمان، نرخ رشد اقتصادی در حوزه یورو در سال 2015 نیز بمیزان 0.6% کاهش یافته، در سطح 1.1% قرار میگیرد.

در منبع زیر به تاریخ مقاله بالا و در خبر مصاحبه مربوط به آن، چنین گفته میشود:

بانک مرکزی اروپا نرخ رشد اقتصادی برای سال 2014 را بمیزان 0.8% تخمین میزند. این نرخ برای سال 2015 به میزان 1.0% محاسبه شده، و در سال 2016 هم باید اقتصاد حوزه یورو براساس انتظارات کنونی به نرخ 1.5% افزایش یابد. بانک مرکزی اروپا تاکنون ارقام 0.9% برای سال 2014، 1.6% برای سال 2015، و 1.9% برای سال 2016 را پیش بینی کرده بود.


*8- قیمت دو نوع اصلی نفت مورد معامله در بازارهای بین المللی، در ساعت 20.17 روز چهارشنبه 10 دسامبر-19 آذر، به هر بشکه 60.79 دلار، که کاهشی به میزان 3.02 دلار، یعنی 4.73%، و هر بشکه 64.08 دلار، که کاهشی معادل 3.06 دلار یعنی 4.56% را بالغ میگشته است.


با سقوط بهای نفت، که نقش آن عامل مهمی در کلیه محاسبات مؤسسات است، هزینه ها کاهش یافته، قیمتها در سطح بازار عموماً به پایین کشیده میشوند. در حالیکه بانک مرکزی اروپا در تلاش است، تا نرخ تورم در حوزه یورو در سطح قابل قبولی ترقی کند، و از این طریق، انگیزه های سرمایه گذاری و تولید، تقویت گردند.

*9- این گفته ماریو دراگی شبیه به جمله مشهور او در تاریخ 26 ژوئیه 2012- 5 مرداد 1391 است، که طی کنفرانسی با شرکت سرمایه گذاران در لندن گفت: "در چهارچوب وظایف ما، بانک مرکزی اروپا آماده است، همه اقدامات ضروری را انجام بدهد، تا یورو را حفظ کند." او اضافه کرد: "از من باور کنید، این اقدامات کفایت خواهند کرد." همچنین: "اگر هزینه های بالای فروش اوراق قرضه های دولتی کشورهای بحرانزده، تأثیر منفی بر سیاست پولی بانک مرکزی اروپا بگذارد، مقابله با آن در چهارچوب وظایف ما قرار دارد."

جمله رئیس بانک مرکزی اروپا در بخش آخر بطور غیرمستقیم یعنی: ما دست به اتخاذ سیاستی خواهیم زد، تا هزینه های عرضه اوراق  قرضه های کشورهای بحران زده را کاهش دهیم. به زبان بحث امروز او: این بانک دست به خرید انبوه این اوراق قرضه ها خواهد زد، تا با کاهش حجم آنها در بازارهای مالی، بهره طلب شده از دولتها توسط خریداران را تنزل دهد.

آیا او تلاش میکند، با اظهاراتی نظیر دوره مورد بحث در سال 2012، برای سیاست آتی خرید اوراق قرضه های دولتی هم، "باور" ایجاد کند؟ 


*10- در خبر منبع زیر مربوط به مصاحبه بالا، در موضوع افزایش حجم بیلان بانک مرکزی اروپا، که چیزی جز چاپ پول برای خرید اوراق قرضه ها نیست، چنین آمده است:

بانک مرکزی اروپا قصد دارد، بخش داراییهای بیلان خود را به میزان 1 بیلیون یورو افزایش دهد. اما در سال آینده این را مورد بررسی قرار خواهد داد، که آیا اقدامات تاکنونی به این منظور کافی هستند یا خیر. با این اعلام ماریو دراگی، خرید انبوه اوراق قرضه های دولتی، دیگر غیرقابل اجتناب شده اند و این موضوع میتواند در نشست 22 ژانویه و یا 5 مارس سال آینده بتصویب برسد.


*11- نرخ بهره بانکی پایه کنونی در حوزه یورو از تاریخ 4 سپتامبر 2014 در سطح 0.05%، در ایالات متحده آمریکا از روز 16 دسامبر 2012 در سطح 0 تا 0.25%، در ژاپن از تاریخ 5 اکتبر 2010 در سطح 0 تا 0.10% و در انگلستان از تاریخ 5 مارس 2009 در سطح 0.50% قرار دارند. از طریق نرخ بهره فوق، بانک مرکزی هر کشور، به بانکهای معمولی کشور خود وام پرداخت میکند. بانک مرکزی به این وسیله، در شرایط رشد اقتصادی تأثیر گذاشته، و سیاست اقتصادی دولت را مورد حمایت قرار میدهد.

--------------------
محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله: سیاست پولی، دراگی نمیخواهد قطعی کند، بانک مرکزی اروپا سوالات باز باقی میگذارد.
Geldpolitik, Draghi will sich nicht festlegen, EZB lässt Fragen offen
تاریخ اصلی مقاله: 13 آذر 1393- 4 دسامبر 2014
علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و مطالب درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.
تأکید از طریق فونت درشت، بجز سوتیترها، از مترجم است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر