شنبه، مرداد ۱۱، ۱۴۰۴

کاهش سود کنسرن آئودی


افزایش تعرفه های آمریکا، هزینه‌های تجدید ساختار کنسرن و ضعف فروش اتومبیل در بازار چین، باعث کاهش سود کنسرن در نیمه اول سال ۲۰۲۵ شدند.*۱ کاهش سود نسبت به نیمه اول سال گذشته بالغ بر ۳۷/۵٪ گشت.*۲

تولیدکننده اتومبیل آئودی همچنان در شرایط سختی است. برای سومین سال پیاپی، سود شرکت در نیمه اول سال ۲۰۲۵ در مقایسه با سال قبل آشکارا بدتر شده است. این کاهش دلایل مختلفی دارد: افزایش حقوق گمرکی توسط رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ،*۳ هزینه‌های تجدید ساختار کنسرن، و ضعف فروش در بازار چین. بزبان ارقام: سود آئودی پس از کسر مالیات ها بالغ بر ۱/۳ میلیارد یورو گشت و به اینترتیب کاهشی بالغ بر ۳۷/۵٪ بوجود آمد.

شرکت آئودی به همین دلیل پیش بینی قبلی خود برای سال جاری را تنزل داد. انتظار درآمدهای شرکت به میزان۲/۵ میلیار یورو کمتر شده و به میزان ۶۵ تا ۷۰ میلیارد یورو پایین آمد و سود برای سهامداران هم بطور قابل توجهی کمتر خواهد شد. البته هنوز [آخرین] توافق اتحادیه اروپا با آمریکا در موضوع تعرفه های گمرکی در نظر گرفته نشده است.*۴ بگفته رئیس مالی کنسرن، این موضوع هم اکنون در حال ارزیابی است. مسئولین شرکت اما در اساس از این راضی اند که هم اینک قابلیت برنامه‌ریزی وجود دارد.*۵

عدم انتقال هزینه‌های ناشی از تعرفه ها به مشتریان

به اعلام کارمند بالا، تعرفه های جدید آمریکا در آغاز سال بتنهایی با ۶۰۰ میلیون یورو بر آئودی فشار آوردند. آئودی بر خلاف رقیب خود بی ام و (BMW)، خود، دارای کارخانه تولیدکننده در آمریکا نیست. با اینوجود، این شرکت خسارت ناشی از افزایش حقوق گمرکی را بر قیمت اتومبیل ها اضافه نکرد. علیرغم این اما چنین اقدامی پر هزینه است.

اینکه در این رابطه چه خواهد شد، مدیر مالی آئودی چیزی نگفت. بگفته او، این شرکت تلاش خواهد کرد میان قیمت و تعداد اتومبیل های به فروش رسیده، سازش لازم را ایجاد کند.*۶

میلیونها یورو هزینه تجدید ساختار کنسرن

رئیس بخش مالی کنسرن آئودی بعنوان دلیل دیگری برای کاهش سود شرکت، موضوع تجدید ساختار کنسرن را به میان میکشد. آئودی در آغاز سال جاری اطلاع داد که تا سال ۲۰۲۹ تعداد ۷۵۰۰ محل کار را در آلمان حذف خواهد کرد و برای انجام آن ذخایر مالی لازم را کنار گذاشته است. کنار گذاشتن این ذخایر مالی، از مجموع فروش نیمه اول سال، ۶۰۰ میلیون یورو را بخود اختصاص دادند.*۷ البته اولین آثارمثبت این اقدام به اصطلاح قرارداد آینده، خود را در نیمه اول سال ظاهر ساختند، طوری که نیمی از مبلغ اختصاص داده شده فوق را جبران کردند.*۸

بگفته مسئول مالی شرکت آئودی، اطلاعات کنونی نشان میدهند که «تجدید ساختار آغاز شده تا چه حد ضروری است». در اینجا باید «با تمام نیرو» ادامه دهیم. شرکت آئودی قصد دارد در میان مدت بیش از ۱ میلیارد یورو در سال صرفه جویی کند.*۹

فروش کنسرن در نیمه اول سال جاری کاهش یافت، بخصوص در چین و همچنین در ایالات متحده آمریکا. هر دو بازار فروش، در حال حاضر برای بسیاری از تولیدکنندگان اتومبیل دارای مشکلاتی هستند. در بازار چین رقابت سختی بر سر قیمت ها، قبل از همه قیمت های اتومبیل های برقی، جریان دارند. در بازار چین آئودی امیدوار است از طریق مدل های جدید اتومبیل های خود، موفقیت کسب کند.


منبع: سایت اینترنتی کانال تلویزیونی اول آلمان ARD

ترجمه و توضیح: اکبر تک دهقان

۲ اوت ۲۰۲۵- ۱۱ مرداد ۱۴۰۴

---------------

توضیحات مترجم

*۱- کنسرن آئودی دارای نزدیک به ۸۹ هزار شاغل و مجموع فروش/درآمد سالانه آن به ۶۴/۵ میلیارد یورو بالغ میگردد.

اطلاعات بیشتر در دو نشانی زیر:

اطلاعات موثق/جدید در ویکی پدیا آلمانی، قابل استفاده با ترجمه گوگل: https://de.wikipedia.org/wiki/Audi

سایت اینترنتی آئودی: https://www.audi.de/de/

بزرگترین شرکت اتومبیل سازی آلمان، اروپا و جهان بلحاظ میزان فروش/درآمد، کنسرن فولکس واگن است که مارکهای آئودی، پورشه، کوپرا، بنتلی، لامبورجینی، سه آت، اشکود، دوکاتی (موتور سیکلت) و مارکهای کامیون و اتوبوس ام-آ-ان و اسکانیا هم به آن تعلق دارند. مجموع فروش/درآمد فولکس واگن در سال ۲۰۲۳ با فروش ۹/۲ میلیون خودرو به رقم ۳۲۲/۵ میلیارد یورو بالغ گشت.

*۲- باید حق داد کاهش سود یک کنسرن اتومبیل سازی در دنیای پر رقابت کنونی به میزان ۳۷/۵٪ رقم بزرگی است. اما کنسرن فولکس واگن که آئودی هم به آن تعلق دارد، امکانات سودآوری خیلی زیادی دارد که این کاهش سود در نیمه سال اول ۲۰۲۵ و در شرایط اوج گیری جنگ تعرفه ها، هنوز معضل بزرگی برای آن نیست.

*۳- از روز ۱ اوت ۲۰۲۵- ۵ مرداد ۱۴۰۴ دولت آمریکا حقوق گمرکی به میزان ۱۵٪ را برای اکثر واردات از اتحادیه اروپا و از آنجمله اتومبیل، تعیین کرده است. این موضوع از طریق دونالد ترامپ و رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا «اورزولا فن در لاین» مورد توافق قرار گرفته است. از سوی دیگر طبق این توافق، اتحادیه اروپا باید۷۵۰ میلیارد دلار انرژی از آمریکا وارد کند و در آمریکا نیز ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.

*۴- توضیح *۳ در زیرنویس، به همین «توافق» مربوط است.

*۵- «قابلیت برنامه ریزی»، باید به همین آخرین توافق در موضوع حقوق گمرکی با ایالات متحده آمریکا مربوط باشد.

*۶- یعنی آئودی قصد دارد تلاش کند که در بازار آمریکا اتومبیل های بیشتری بفروشد، تا به این وسیله، هزینه‌هایی را که از طریق تعرفه های جدید ایالات متحده آمریکا به آن تحمیل شده، جبران کند. احتمالاً با ارائه تسهیلات جدیدی و یا انجام برخی تغییرات ظاهری و فریبکارانه برای خریداران، تا آن‌ها را به خرید اتومبیل ترغیب کنند.

*۷- ایجاد ذخایر مالی، به بخشی از صورت‌های مالی سالانه یک شرکت تعلق دارد. ذخایر مالی فوق برای تضمین مالی تعهدات/پرداختهای آینده، و در صورت لزوم، برای جبران زیان‌های احتمالی به کار می‌روند. به عبارت دیگر، یک شرکت در زمان حال، پولی را برای پوشش هزینه‌های آینده که امروز قابل پیش‌بینی هستند اما هنوز رخ نداده‌اند، کنار می‌گذارد. پول کنار گذاشته شده (ذخیره مالی) بعنوان بدهی وارد محاسبات دفتری می‌شود و در پایان سال مالی ثبت می‌شود. چون قرار است پولی امروز خرج شود تا در آینده نتیجه‌ای ببار بیاورد. در اینجا در موضوع آئودی، امروز ۶۰۰ میلیون یورو «کنارگذاشته» می‌شود، و به این معنا است که هم اینک از سود شرکت در نیمه اول سال جاری، ۶۰۰ میلیون یورو کم میشود. باید کاهش ۳۷/۵٪ اعلام شده برای نیمه اول سال جاری را با لحاظ این موضوع درک کرد. یعنی درصد فوق، فقط به کاهش خود فروش/درآمد مربوط نیست.

*۸- مسئول مالی آئودی در ادامه میگوید که اولین آثار کنار گذاشتن ۶۰۰ میلیون یورو برای آینده، یعنی ایجاد ذخایر مالی، هم اینک ظاهر شده، و از این طریق نیمی از مبلغ بالا جبران گشته است. مترجم با مطالعه چندین باره متن و دقت در آن از این موضوع و دلایل مشخص آن چیزی دستگیرش نشد.

آنچه مسلم است: وقتی شرکتی دست به ایجاد ذخایر مالی برای آیند میزند، و آن را بعنوان بدهی در بیلان خود وارد کرده و با کاهش سود بیان میکند، و این بدلیل چشم انداز منفی معاملات آتی شرکت انجام گرفته و قابل اثبات است، در اینصورت از معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود که در مورد آئودی باید بویژه همین مورد یکی از چندین مورد تلقی گردد.

متنی در اینترنت توضیح میدهد که ایجاد ذخایر مالی منافع متعددی برای یک شرکت خواهد داشت:

۱- ایجاد ذخایر مالی، درآمد سالانه شرکت را کاهش میدهند و این مستقیماً بر مالیات های پرداختی شرکت مذکور تأثیر مثبت میگذارد.

۲- با کاهش سود شرکت از طریق بدهی جدید دفتری، یعنی ایجاد ذخایر مالی، شرکت ها میتوانند میزان سود پرداختی به سهامداران را کاهش دهند و از پول آزاد شده به این طریق، پروژه های جدید و ضروری را فعال سازند.

۳- ایجاد ذخایر مالی، قدرت مالی یک شرکت را در مجموع تقویت میکند که باعث می‌شود تا قدرت آزاد شده مالی، برای سرمایه گذاریهای جدید و ضروری بکار گرفته شوند.

۴- ایجاد ذخایر مالی، وضعیت مالی یک شرکت را برای اتخاذ تصمیمات جدید و برنامه‌ریزی تقویت میکنند تا شرکت برای مقابله با خسارتها و بدهی های آتی هرچه بهتر واکنش نشان دهد.

۵- ایجاد ذخایر مالی در مجموع تصویر دقیق‌تر و بهتری از وضعیت مالی یک شرکت بدست میدهند تا توانایی پاسخ به تعهدات مالی خود را بهبود بخشد.

ترجمه بکمک این منبع:

https://www.unternehmensziele.com/wiki/rueckstellungen-die-versteckte-auswirkung-auf-die-finanzen/

*۹- خواننده با وضوع می‌بیند که ایجاد موانع گمرکی برای شرکتهای اروپایی در صادرات به بازار آمریکا، تا چه میزان برای شرکتهای آلمانی/اروپایی بعنوان عامل مثبت برای اخراج های بیشتر کارگران و از این طریق «صرفه جویی های» میلیاردی و افزایش بنیه مالی آن‌ها در برابر حریفان مورد استفاده قرار میگیرد.

------------

محتوای مقاله، دیدگاه مترجم را منعکس نمیکند. اطلاعات موجود در بخش توضیحات، از سوی مترجم و با دقت لازم، از منابع مختلف آلمانی زبان جمع آوری شده اند.
عنوان اصلی مقاله:

Audis Gewinn bricht um mehr als ein Drittel ein

سود شرکت آئودی بیش از یک سوم کاهش می‌یابد

تاریخ انتشار در منبع اصلی: ۲۸ ژوئیه۲۰۲۵- ۶ مرداد۱۴۰۴

نشانی منبع:

https://www.tagesschau.de/wirtschaft/unternehmen/audi-gewinn-einbruch-100.html

علامت کروشه [] و علامت پرانتز () و محتوای درون آنها، بمنظور انتقال بهتر موضوع، از سوی مترجم بکار رفته اند.

فونت درشت در متن، از منبع اصلی است.

ـــــــــــــــــــــــ





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر