یکشنبه، مرداد ۲۲، ۱۳۹۱

کاهش صادرات آلمان به کشورهای حوزه یورو


منبع: روزنامه آلمانی زود دویچه چایتونگ Süddeutsche Zeitung
ترجمه و توضیحات: اکبر تک دهقان
21 مرداد 1391- 11 اوت 2012
در ماه مه سال جاری، حجم صادرات آلمان، به یک رکورد دست یافت. اما اکنون یکی از مهمترین بازارهای کالاهای صادراتی آلمان، تضعیف میشود: کشورهای بحران زده حوزه یورو، کالاهای کمتری از آلمان میخرند. این مشکل میتواند تشدید شود، اگر صنایع اسپانیا همچنان تحت فشار (بحران مالی) قرار داشته باشند.
-------
اقتصاد صادراتی آلمان، که تاکنون خود را در جریان بحران یورو، نسبتاً مقاوم نشان داده بود، در ماه ژوئن مجبور به تحمل یک عقبگرد گشت. بنا به اعلام اداره آمار آلمان، صادرات این کشور در ماه ژوئن نسبت به ماه مه- با لحاظ ویژه گیهای تقویمی و فصلی-، 1،5% کاهش یافته است.

آمارگران اداره آمار مقادیر مطلق معاملات تجاری را، از ویژه گیهای تقویمی و فصلی " پاک " میکنند. برای مثال، وقتی یک ماه، دارای روزهای کار بیشتری است، این تفاوت با ماه قبلی، حجم بزرگتری از معاملات را بدنبال می آورد. تنها پس از لحاظ تفاوت فوق، مقادیر باقی مانده قابل جمع میگردند. با این توضیح، صادرات آلمان در ماه ژوئن، در سطح 92،3 میلیارد یورو قرار داشت، در حالیکه این در ماه مه، میزان 93،7 میلیارد یورو را بالغ می گشت.

عقبگرد فوق به این ترتیب، در سطح بالایی ( نسبت به اقتصادهای دیگر)، شامل آلمان میگردد. در مقایسه با همین ماه در سال گذشته (هرچند)، صادرات آلمان ( بطورکلی) 7،4% افزایش داشت.

بدون وجود بحران یورو، افزایش صادرات آلمان، میتوانست بازهم بیشتر شود؛ از آنجا که صادرات آلمان به کشورهای این حوزه، آشکارا و به میزان 3،0% تنزل کرده اند. برخلاف این، صادرات آلمان به کشورهای دیگر اروپایی و بقیه جهان، افزایش یافته، و بخشی از خسارت ناشی از کاهش صادرات به حوزه یورو را جبران نموده اند. به اینوسیله، کشورهای خارج از حوزه یورو، قادر میشوند، از کشورهای حوزه یورو بعنوان مهمترین شرکای تجاری آلمان، سبقت بگیرند؛*1 در ماه مه سال جاری، هنوز وضعیت عکس مورد فوق بود. اگر کشورهای اروپای متحد را به حوزه یورو و غیریورو تقسیم نکنیم، در اینصورت، در یک مقایسه درازمدت، کشورهای خارج از اروپای متحد، طی مدت زمان طولانی تری، مشتریان کالاهای آلمانی بوده اند.*2

اقتصاددانان، آمار جدید از آلمان را بمثابه علامتی ارزیابی میکنند، که بحران یورو بطورفزاینده و با قدرت بیشتری، بر بزرگترین اقتصاد حوزه یورو اصابت میکند. یکی از کارشناسان مؤسسه سرمایه گذاری سیتی گروپ Citigroup در آلمان، در این رابطه میگوید: " تقاضای بازار( برای کالاهای آلمانی)، بویژه تقاضا از کشورهای حوزه یورو، در ماههای آتی تنزل پیدا میکند. با این وجود، ما از این موضع حرکت میکنیم، که صادرات آلمان در سال جاری،( در مجموع) افزایش خواهد یافت. تضمین کننده این ( افزایش صادرات)، بالارفتن قدرتمند تقاضا از کشورهای خارج از اروپا، و بویژه از کشورهای جدید صنعتی [ " در آستانه توسعه یافتگی"] است. کارشناس دیگری از دکا بانک Dekabank، کمتر از سخنگوی فوق خوشبین است. از دید او، در روند رشد گلوبال( برای صادرات آلمان)هم، مشکلاتی وجود دارند. در موضوع اطمینان به وضعیت تاکنونی صادرکننده گان آلمانی در جهان، لااقل نشانه هایی از تضیعف گذرا بچشم میخورند.

اسپانیا صرفه جویی میکند، و فرانسه در برابر رکود اقتصادی قرار دارد

اطلاعات جدیدی از حوزه یورو، واقعه مشابهی را بیان میکنند. دولت اسپانیا برای ماه ژوئیه، از کاهش ( حجم تولید ناخالص داخلی) معادل6،3% نسبت به زمان مشابه سال قبل، اطلاع میدهد. این تنزل، بمیزان ماه مه سال جاری است. ماهها است، که سیرنزولی تولید صنعتی اسپانیا شتاب میگیرد. بخش اقتصاد اسپانیا، از فوریه سال 2011، دیگر رشدی نداشته است.

در حالیکه تولید اقتصادی اسپانیا کمتر میشود، دولت این کشور سیاست صرفه جویی ( در هزینه های دولتی) را تشدید میکند. در واقع بعنوان آخرین اقدام دولتی پیش از شروع تعطیلات تابستانی، دولت اسپانیا در هفته گذشته، طرح بودجه جدید را معرفی کرد. در طرح فوق، کاهشهای بازهم جدیدتری پیش بینی شده اند: تا سال 2014، بایستی مجموعاً 102 میلیارد یورو، ( در هزینه های دولتی) صرفه جویی شوند. پیش از این و در ماه ژوئیه، دولت ماریانانو راجوی Mariano Rajoy، اقدامات صرفه جویانه ای معادل 65 میلیارد یورو را تصویب کرده بود. علیه این اقدامات، مردم دست به اعتراضات شدیدی زدند. در این میان، بهره درخواستی برای اوراق قرضه دولتی 10 ساله اسپانیا، روز چهارشنبه مجدداً نرخ 7% را پشت سر گذاشت. این میزان از بهره برای دریافت وام، در درازمدت، برای تأمین مالی دولتی، غیرقابل تحمل محسوب میگردد.

هرچند فرانسه نظیر اسپانیا در بحران عمیقی قرار ندارد، علیرغم آن این کشور هم، از طریق یک رکود اقتصادی کوچک تهدید میشود. بانک مرکزی فرانسه در تابستان، سرازیری خفیفی را برای وضعیت اقتصادی ( آتی) این کشور، پیش بینی میکند. نظرخواهی این بانک از میان شرکتها نشان میدهد، که هم در صنایع و هم بخش خدمات، فضای فعالیت اقتصادی این کشور در ماه ژوئیه، تیره تر شده است. بانک مرکزی فرانسه منطبق با نتایج این نظرخواهی، پیش بینی خود از شاخص وضعیت اقتصادی پیش رو را پایین آورد: حجم تولید ناخالص داخلی فرانسه در فاصله ژوئیه و سپتامبر، بمیزان 0،1% در مقایسه با سه ماهه گذشته، کمتر خواهد شد. به اینترتیب، دوره کسادی اقتصادی در دومین اقتصاد نیرومند حوزه یورو، طولانی تر از آنچه انتظار میرفت، ادامه خواهد یافت.*3 اداره آمار فرانسه در اواخر ماه ژوئن، برای سه ماهه سوم سال، هنوز افزایش 0،1% ( تولید ناخالص داخلی) را پیش بینی کرده بود. این پیش بینی، پس از توقف رشد اقتصادی در اولین و تخمیناً در دومین ربع سال، صورت میگرفت. آمار چگونگی میزان تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه اول سال، باید در هفته آتی منتشر شود.
----------------------
توضیحات
*1- واقعاً که این نوع بیان، نمونه روشنی از طرز فکر آلمانی است! نویسنده میگوید: صادرات آلمان در ماه ژوئن سال جاری نسبت به ماه مه کاهش داشته، و این ناشی از کاهش صادرات این کشور به حوزه یورو است. در مقابل آن اما، در همان دوره، صادرات آلمان به کشورهای اروپایی غیرحوزه یورو، افزایش داشته است. سپس نتیجه میگیرد: به این ترتیب، در رقابت میان کشورهای حوزه یورو و غیرحوزه یورو، برای اینکه هر چه بیشتر کالاهای آلمانی وارد کنند! حوزه غیریورو از حوزه یورو سبقت گرفته است!!! اگر از خودگنده بینی ارزان آلمانی، بعنوان خودگنده بینی نوع "خرمرد رندانه" نام ببریم، مسلماً اغراق نکرده ایم.
*2- به زبان اشاره یعنی، بجای تمرکز بر بازار کشورهای حوزه یورو، بهتر است، بعنوان یک استراتژی درازمدت، بر کشورهای خارج از اروپای متحد، بعنوان مشتریان کالاهای آلمانی، متمرکز شویم.
*3- خوشمزه گی روشنفکرانه! اصل جمله باید اینگونه ترجمه شود: " به این ترتیب، مسافت تشنگی ( طی تابستان) در دومین اقتصاد بزرگ حوزه یورو، طولانی تر از آنچه انتظار میرفت، خواهد شد"

بدلیل اینکه امکان بروز یک رکود اقتصادی کوچک در فرانسه، به تابستان و ماههای اوت و سپتامبر مربوط است، نویسنده بامزه، آن را به دوره طولانی تر شدن دوره بی آبی در تابستان تشبیه میکند، تا با این نوع نگارش، برای خواننده منتقد اندکی انبساط خاطر فراهم گشته، از کلکهای توصیه شده برای افزایش صادرات آلمان دلخور نشود!
-----
پیرامون مقاله بالا
مقاله، موضوع راه چاره برای افزایش صادرات آلمان را، بعنوان محتوای اصلی بحث قرار داده است. آنجا که به وضعیت اسپانیا و فرانسه اشاره میکند، این تنها برای اثبات این تز است، که باید بر بازارهای خارج از اروپا متمرکز شد. این درک از اقتصاد در آلمان، همان خودآگاهی هر آلمانی، بویژه کارگران آلمانی است!

نویسنده برای اثبات درستی این نظر، اطلاعاتی از گذشته را، که گویا طی زمانی طولانی، صادرات آلمان به کشورهای خارج از اروپا، نسبت به صادرات به کشورهای اروپای متحد در مجموع بیشتر بوده است، نقل میکند. این نگاه به موضوع اما فراموش میکند، که سرعت رشد اقتصادی در کشورهای خارج از اروپا، نظیر چین، روسیه، هند، آسیای جنوبی و آمریکای لاتین، مداوماً شتاب گرفته، بخش بزرگی از آنها، خود به صادرکننده گان مهمی مبدل میشوند. از این رو، در آینده ای چه بسا نزدیک، تراز تجاری آلمان در معاملات با کشورهای فوق، میتواند حتی منفی شود- لااقل به این سمت گرایش دارد.

موضوع چشمگیر دیگر، اعتراف به این حقیقت است، که نه فقط اسپانیا و ایتالیا، بعنوان اقتصادهای چهارم و سوم در حوزه یورو، دچار بحران شده اند، بلکه علائم بحران در اقتصاد دوم حوزه یورو، یعنی فرانسه هم- هرچند در اشکال خفیف-، ظاهر شده است. از این رو، افسانه لزوم بکارگیری سیاست اقتصادی دلخواه آلمان، یعنی کاهش مداوم خدمات اجتماعی، با هدف تقویت قدرت سرمایه حوزه یورو در مقابل کانونهای دیگر سرمایه در جهان، دیگر کار آیی سابق را نمی تواند داشت باشد.

موضع این مقاله هر چند هنوز در آغاز، اما بیانگر گرایشی در جامعه آلمان است: که ظرفیتهای بازارهای حوزه یورو، حتی بازارهای اروپای متحد برای جذب کالاهای آلمانی، در حال پایان یافتن است. از این رو، رجوع به بازارهای کشورهای جدید صنعتی در خارج از اروپا، باید اهمیت درجه اول را در استراتژی اقتصاد متکی بر صادرات آلمان، کسب کند.

این موضع اما غیرمستقیم به این معنا است، که دیگر نیازی به تقویت و تحکیم اقتصادهای کشورهای حوزه یورو، از طریق کمکهای سنگین آلمان وجود ندارد. از آنجا که اساساً اسرار آلمان به رواج پول واحد یورو هم، هدفی جز استفاده تا به آخر از ظرفیتهای بازارهای اروپایی، برای صدور هرچه بیشتر کالاهای آلمانی، نداشت. حال که چشم انداز به انتها رسیدن این ظرفیتها نمایان میشوند، چه بسا بهتر است، به ترتیبی به عمر پول یورو هم خاتمه داده شود!
-----
مقاله، بدون نام نویسنده، یعنی بیان موضع روزنامه است.
عناوین اصلی: صنایع اسپانیا همچنان رنج میبرند. بحران یورو، قدرت اقتصاد صادراتی آلمان را کاهش میدهد
تاریخ انتشار: 8 اوت 2012- 18 مرداد 1391
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر