جمعه، مرداد ۰۶، ۱۳۹۱

گمانه زنیها پیرامون ورشکستگی کشور یونان

منبع: روزنامه آلمانی " زود دویچه چایتونگ" Süddeutsche Zeitung
ترجمه و توضیحات: اکبر تک دهقان
5 مرداد 1391- 26 ژوئیه 2012
آیا وام دهنده گان بین المللی، یونان را بطورقطعی به حال خود رها خواهند کرد؟ اظهارات اخیر وزیر اقتصاد آلمان، فیلیپ روسلر Philip Rösler، و عناصری در کابینه دولت، این تصور را ایجاد میکنند. حال دولت سعی میکند، آثار منفی (چنین اظهاراتی)را، محدود سازد. همچنین کمیسیون اروپا با نرمش برخورد کرده، اعلام میکند: " یونان بایستی در حوزه یورو بماند و خواهد ماند."*1
---------------
سخنان وزیراقتصاد آلمان، کلماتی بزرگ ( و حساب نشده ) و این معنا را میدادند، که ورشکسته اعلام کردن یونان، از سوی نهادهای وام دهنده بین المللی در این میان، نه فقط امکان پذیر تلقی میگشت، بلکه حتی بعنوان بهترین راه حل از میان بدترین راه حلها، تشخیص داده میشد. در پی آن، صندوق بین المللی پول و دولت آلمان، نسبت به درستی این ادعا، اعلام تردید کردند.

دولت آلمان در روز دوشنبه 23 ژوئیه، تلاش کرد، فضا را آرام سازد. معاون سخنگوی دولت گوُرگ اشترایتر George Streiter اعلام کرد، " همه وزیران کابینه بر این نظر هستند، که موضوع به این بستگی دارد که: " نماینده گان ترویکا، با چه نتایجی از یونان بازمیگردند."

وام دهنده گان بین المللی، شامل کمیسیون اروپا، بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول، از روز سه شنبه 24 ژوئیه، در آتن، بررسی چگونگی تحقق برنامه (ریاضت اقتصادی دولت یونان) را، ادامه خواهند داد. گزارش این گروه باید برای اوائل سپتامبر آماده شود. از دید معاون سخنگوی دولت آلمان، تنها پس از دریافت گزارش، میتوان پیرامون اقدامات بعدی، سخن گفت. در این رابطه، دولت کاملاً نظر واحد دارد. همچنین روشن است، که هیچگونه انحرافی ( از موضع دولت) در این مورد وجود ندارد. این موضوع برای وزیر اقتصاد هم صدق میکند.

وزیر اقتصاد در روز یکشنبه 22 ژوئیه، طی مصاحبه ای با کانال اول تلویزیون آلمان ARD پیرامون وضعیت یونان، برداشت خود را " بیش از بدبینی"، توصیف کرد. از دید او، " به احتمال قوی"، یونان قادر به عمل به تعهدات سپرده شده، نخواهد بود. روسلر اضافه کرد: خروج یونان از حوزه یورو، مدتها است، که جنبه " ترسناک" بودن خود را ازدست داده است.

در این میان همچنین، کمیسیون اروپا، گمانه زنی های پیرامون خروج احتمالی یونان از حوزه یورو را، تکذیب کرد. به اعلام یکی از سخنگویان کمیسر اروپا در بروکسل: " یونان باید در حوزه یورو بماند و خواهد ماند". سخنگوی مزبور در ادامه گفت: اروپای واحد از یونان انتظار دارد، سریع تر عمل کند؛ از آنجا که این کشور در انجام اصلاحات و صرفه جویی اقتصادی، عقب مانده، و مقامات یونانی به این موضوع آگاه هستند، که بایستی وقت تلف شده را جبران، و سریعاً دست به اقدام بزنند. این سخنگو همچنین، راجع به اخبار مربوط به خروج صندوق بین المللی پول از طرح نجات یونان اظهارنظر نکرده، در این زمینه، به " عدم تغییر موضع گیری رسمی صندوق بین المللی پول"، اشاره کرد.

پیش از این، از منابع ناروشنی در صندوق بین المللی نقل شده بود، که این سازمان در حال بررسی امکان قطع سهم خود در کمک به یونان است.دلیل اقدام، سرعت ناچیز اقدامات اصلاحی در یونان، ذکر شده بود. از دید این منبع، در دوران انتخابات پارلمانی اوائل سال جاری در یونان، تقریباً همه اقدامات اصلاحی بر زمین ماندند.

در برنامه بهبود وضعیت اقتصادی یونان، گویا، شکاف جدیدی با هزینه 50 میلیارد یورو سر باز کرده است. به این ترتیب، کمکهایی که از طریق بسته دوم کمک، وعده داده شده بودند، کفایت نخواهند کرد. از این گذشته، دولت آنتونیس ساماراز Antonis Samaras ، خواهان عقب انداختن زمان برای عملی ساختن اصلاحات است. هدف دولت یونان این است، که درخواست وام دهنده گان اروپایی برای اجرای سیاستهای ریاضتی به میزان 11،5 میلیارد یورو در سالهای 2013 و 2014، به سالهای 2015 و 2016 منتقل گردند.
---------------------------
توضیحات
-پرانتزها و محتوای داخل آنها، از مترجم است. علامت نقل قول مستقیم و محتوای آنها، از اصل مقاله است.
*1- فیلیپ روسلر Philip Rösler، رئیس نسبتاً جدید "حزب دموکرات آزاد" FDP مشهور به حزب لیبرال، معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد و تکنولوژی آلمان است. حزب لیبرال، یک حزب کوچک، راست و بشدت ضدکمونیست است. کابینه کنونی آلمان ،ائتلافی از حزب دموکرات مسیحی CDU( آنگلا مرکل)، حزب سوسیال مسیحی CSU از ایالت بایرن و متحد دائمی CDU، و حزب لیبرال است.
وزیر اقتصاد و تکنولوژی آلمان، روز شنبه 22 ژوئیه، طی مصاحبه ای معروف به " مصاحبه تابستانی" با کانال اول تلویزیون آلمان ARD، احتمال خروج یونان از حوزه یورو را مطرح کرد. انتقادات وسیعی به او در این رابطه از آلمان، اروپا و یونان، صورت گرفته است. حتی حزب سوسیال دموکرات آلمان، خواستار برکناری او شده است.
فیلیپ روسلر، یک ویتنامی الاصل، از جنوب این کشور است، که در زمان تولد در سال 1973، ظاهراً بدلیل فقدان سرپرست، از سوی یک افسر آلمانی شاغل در صلیب سرخ منطقه، به فرزندی پذیرفته شده، در آلمان رشد کرده است. رفتارهای سیاسی او مجموعاً کمتر حساب شده است. روسلر از ماه فوریه تا اکتبر سال 2009، در سمت وزیر اقتصاد، کار و ترابری، در دولت ائتلافی ایالت نیدرزاکسن در شمال آلمان خدمت کرده، و این تنها تجربه اقتصادی و مالی اوست. پیش از کسب پست کنونی، وزیر بهداری در دولت آنگلا مرکل بوده است. شغل او، پزشک ارتش است.
نام " روسلر"، در فارسی نمی تواند دقیق ادا شود. حرف ö در نام او، باید نظیر حرف دوم در کلمه ترکی آذربایجانی " گوُز- چشم"، تلفظ شود.
-----
نظر مترجم پیرامون مقاله
موضع حزب لیبرال در اینجا، باید عمدتاً بعنوان اعمال فشار به حزب حاکم در دولت آلمان، وهمچنین نوعی اخطار به دولت یونان، فهمیده شود. این حزب که اعتقادی به عقب نشینی در مقابل اعتراضات مردم را ندارد، و همه چیز را از ناحیه توطئه کمونیستها میبیند، از این طریق میخواهد دولت یونان را وادار سازد، به فشارهای اپوزیسیون چپ در مجلس تسلیم نشود.

سیاست رسمی دولت، بانکها و کنسرنهای بزرگ در آلمان، به سوی نوعی تعادل گرایش دارد. یعنی اگر از طریق دستور، سیاست رسمی ترویکا در یونان پیش نرفت، در اینصورت باید یک راه حل میانی یافت. سیاستمداران محافظه کار و سوسیال دموکرات، به این موضوع آگاه هستند، که یونان، قبل از اینکه یک بدهکار باشد، یک بازار برای کالاهای آلمانی است! از این رو قرار نیست، مشتری به خاک سیاه نشانده شود، تا قادر به خرید چیزی نشده، یا به خرید کالاهای چینی، ژاپنی و کره ای روی بیاورد.!

----
عنوان اصلی مقاله: برلین میخواهد، منتظر گزارش ترویکا بماند
تاریخ انتشار: 2 مرداد 1391- 23 ژوئیه 2012
منبع:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر