یکشنبه، مرداد ۰۸، ۱۳۹۱

بدون یونان، حوزه یورو از هم می پاشد!


منبع: روزنامه آلمانی " زود دویچه چایتونگ" Süddeutsche Zeitung
ترجمه و توضیحات: اکبر تک دهقان
6 مرداد 1391-27 ژوئیه 2012
رئیس حزب سوسیالیست یونان، ونی زلوُس Venizelos، مصرانه، (اروپا را) از اخراج احتمالی یونان از حوزه یورو، برحذر داشت. یونان نباید" قربانی" شود. رئیس کمیسیون اروپا، باروُزوُ Barroso، در دیدار خود از آتن، قول داد: اروپای متحد از یونان حمایت میکند.
-------------

رهبر سوسیالیستهای یونان، افانگه لوُس ونی زلوُس Evangelos Venizelos، کنار گذاردن یونان از اتحاد پولی اروپا را بعنوان: " خودکشی برای حوزه یورو"، معرفی کرد. او که جزئی از دولت ائتلافی در آتن است، خواستار شد: " شرکای ما باید به ما کمک کنند، و این یعنی، شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی یونان را درک کنند". از نگاه او: کشورش نباید از سوی کشورهای دیگر اروپایی، " قربانی شود". کسانی که خواهان آن [قربانی کردن یونان]هستند، اشتباه میکنند.*1

نخست وزیر یونان، آنتونیس سامارازAntonis Samaras، با رئیس کنونی کمیسیون اروپا، خوُزه مانوئل باروُ زوُ Jose Manuel Barroso، که برای اولین بار طی سه سال اخیر به یونان سفر کرده، دیدار نمود. باروُ زوُ در این دیدار، حمایت اروپا از یونان را اعلام کرده، افزود: باقی ماندن یونان در حوزه یورو، بهترین امکان برای این کشور است، تا از ادامه سخت ترشدن وضعیت جلوگیری گردد. رئیس کمیسیون اروپا در ادامه، بر وفاداری اروپا به یونان اشاره کرد. باروُ زوُ در عین حال، بر درستی درخواست اصلاحات(اقتصادی از سوی ترویکا)، تأکید کرده، مهمترین وظیفه ( دولت یونان را)، عمل نمودن به تعهدات سپرده شده، نامید.

سوسیالیستها، و چپ های میانه رو*2، که در دولت محافظه کار ساماراز شرکت دارند، تأکید میکنند، که یونان در یک وضعیت اقتصادی اضطراری قرار دارد. با اینحال اما (مردم یونان)، در اقدامات صرفه جویی اقتصادی از بسیاری(امکانات خود) گذشته اند. رؤسای ائتلاف دولتی، اعلام کردند، مذاکرات خود را بمنظور دستیابی به کاهشهای بازهم بیشتر بودجه دولتی، در روز دوشنبه 30 ژوئیه، ادامه خواهند داد. کاهش در موارد جدید تری، بمنظور دریافت کمک مالی از وام دهنده گان، ضروری هستند.

دولت یونان بدنبال صرفه جویی های بیشتر
براساس گزارشهای رسانه های گروهی یونان، دولت این کشور درپی صرفه جوییهای مالی به میزان 11،5 میلیارد یورو در 2 سال آینده است. این گام باید موقتاً رضایت وام دهنده گان را جلب کند. البته کاهش بودجه دولتی به میزان 3،5 میلیارد یورو در سال گذشته، موجب بروز هرج و مرج در این کشور شد.

صندوق بین المللی پول در این میان اعلام کرد، که گفتگوها با دولت یونان راجع به تلاشهای مربوط به صرفه جویی، مسلماً در ماه سپتامبر(هم)، ادامه خواهند یافت. کارشناسان مأمور، مرکب از صندوق بین المللی پول، کمیسیون اروپا و بانک مرکزی اروپا، در آغاز هفته جاری، مجدداً کار خود را در آتن از سر گرفتند.

گزارش ترویکا در این مورد تعیین خواهد کرد، که آیا یونان قسمت دیگری از نیاز فوری خود، بمیزان اندکی بیش از 31 میلیارد یورو، از بسته نجات (مالی یونان) را، بدست خواهد آورد.

رئیس بانک مرکزی اروپا، ماریو دراقی Mario Draghi ، طی روز اعلام کرد، که او دست به هر اقدامی خواهد زد، تا ارز مشترک اروپایی را نجات دهد. ماریو دراقی که در کنفرانس سرمایه گذاران در لندن سخن میگفت، اعلام نمود: " بانک مرکزی اروپا، همه اقدامات ضروری را انجام خواهد داد، تا یورو را حفظ کند". او تأکید کرد: " از من باور کنید، ( این اقدامات) کفایت خواهند کرد."
-------------------
توضیحات
- پرانتزها و کروشه ها و محتوای داخلی آنها، از مترجم، علامت نقل قول مستقیم و محتوای آنها، از اصل مقاله است.
*1- منظور رهبر حزب سوسیالیست یونان، از " کسانی که"، همان وزیر اقتصاد آلمان است، که طی مصاحبه ای در روز یکشنبه 23 ژوئیه، تلویحاً خواستار چنین اقدامی شده بود. برای اطلاع دقیق، به لینک زیر مراجعه شود: http://www.azadi-b.com/J/2012/07/post_190.html
*2- جریان " چپ دموکراتیک-DIMAR" تحت رهبری فوُتیس کو ولیس Fotis Kouvelis، جریانی کوچک و انشعابی از اتحاد بزرگتری است. این گروه در تاریخ 10 ژوئن 2010 از " ائتلاف چپ های جنبشهای اجتماعی و محیط زیست- سیریزا"، جدا شد. این یک جناح میانه رو از ائتلاف فوق، و نزدیک به حزب سوسیالیست- پاسوک، محسوب میشود. در انتخابات ژوئیه سال 2012 ، این جریان به 6.3% آراء دست پیدا کرده، دارای 17 نماینده از 300 عضو پارلمان یونان است. این گروه هم اکنون در دولت ائتلافی، که در رأس آن محافظه کاران و سپس حزب سوسیالیست قرار دارند، سهیم است. اطلاعات بیشتر: http://de.wikipedia.org/wiki/Dimokratiki_Aristera
---------------------
نگاهی به محتوای مقاله

در همین مقاله به روشنی پیدا است، که نهادهای اصلی و رسمی اروپا، یعنی رئیس کمیسیون و رئیس بانک مرکزی،- که دو ارگان از سه نهاد ترویکا را تشکیل میدهند-، خواهان حفظ یونان در حوزه یورو هستند. در حالیکه جریانات راست و یا کشور کوچکی نظیر لتونی، خواهان حذف یونان از حوزه یورو هستند.

اخیراً وزیر دارایی این کشور کوچک با اندکی بیش از 2 میلیون نفر جمعیت، با وقاحت و بی نزاکتی، خواهان اخراج هر چه سریع تر یونان از حوزه یورو شده است. لتونی خود هنوز عضو حوزه یورو نیست. این کشور در سالهای گذشته، بدلیل ورشکستگی کامل، از طریق کمکهای میلیاردی صندوق بین المللی پول، نجات داده شد‍!

جمله رهبر حزب سوسیالیست یونان، مبنی بر "خودکشی حوزه یورو"، در صورت کنارگذاردن یونان از آن، اندکی اغراق آمیز، اما در کنه خود، دارای حقیقتی است. به این معنا، که در صورت اخراج یونان، بتدریج همین سرنوشت، میتواند دامن حداقل 2 تا 3 کشور دیگر را هم بگیرد. از این گذشته، بطور کلی اعتبار مالی پول واحد اروپایی در برابر ارزهای مهم دیگر، و اعتبار سیاسی اروپای متحد در حل و فصل کشمکشها در جهان، و از این طریق سهم خواهی، بطور واقعی تضعیف میگردد.
----
عنوان اصلی: ونی زلوُس Venizelos، نسبت به "خودکشی حوزه یورو"، هشدار میدهد
تاریخ انتشار: 5 مرداد 1391- 26 ژوئیه 2012



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر